Detall
Un estudi del CAC mostra que el 32,7% dels anuncis de joguines emesos per televisió contenen estereotips de gènere

• El percentatge d'anuncis que contenen estereotips de gènere assoleix el mínim històric en la sèrie d'estudis iniciats pel CAC el 2001

• El CAC ha tramès l'informe als fabricants de joguines i als publicistes


El 32,7% dels anuncis de joguines que els infants i els adolescents catalans van mirar per televisió en la darrera campanya de Nadal contenien estereotips de gènere, segons l'informe "La representació dels estereotips de gènere en la publicitat de joguines durant la campanya de Nadal 2016-2017" elaborat pel Consell de l'Audiovisual de Catalunya (CAC). Aquesta xifra, tot i que és alta, suposa el nivell més baix de la presència d'estereotips de la sèrie d'estudis iniciada pel CAC el 2001.

L'Informe analitza la presència d'estereotips de gènere en la campanya publicitària de joguines emesa entre el 10 d'octubre de 2016 i el 6 de gener de 2017. Els prestadors de televisió analitzats van ser TV3, el Super3/33 i 8tv.

El Consell va analitzar un total de 208 formes publicitàries. La majoria el 94,7%, concretament es van emetre pel Super3/33. El resultat de l'estudi va ser que es van detectar 68 espots (32,7%) amb alguna representació d'estereotips de gènere.

Des d'un punt de vista comparatiu en relació amb els estudis equivalents realitzats pel CAC des del 2001, s'observa que el pic màxim d'estereotips de gènere es va produir a la campanya de Nadal 2004-2005 (50,4% sobre el total de les formes publicitàries).

 La publicitat de joguines mostra, majoritàriament, estereotips femenins: del total d'espots amb representacions d'estereotips de gènere, un 63,2% són femenins. Aquesta dada, que creix respecte de la campanya anterior en una mica més de tres punts percentuals (56,9%), mostra que la presència de representació d'estereotips en els anuncis continua essent majoritàriament femenina.

Així mateix, cal destacar que els estereotips nena que juga amb nina (21,3%) i nen que juga només amb altres nens i/o que no interacciona amb nenes en un pla igualitari (19,4%) són els que més hi apareixen, i apleguen gairebé el 41%; tot i que amb percentatges lleugerament diferents, totes dues categories apareixen en les dues primeres posicions tant en aquesta campanya com en l'anterior.

El Ple del CAC, en sessió duta a terme el 25 de gener, va aprovar, amb quatre vots a favor i dues abstencions, l'Informe esmentat i va acordar notificar-lo a les entitats i els organismes següents: Comissió d'Igualtat de les Persones del Parlament de Catalunya, Comissió de Control de l'Actuació de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals del Parlament de Catalunya, Institut Català de les Dones, Associació Empresarial de Publicitat, Col·legi de Publicitaris i Relacions Públiques de Catalunya, Asociación Española de Fabricantes de Juguetes, Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals i 8tv.

 


Acord 7/2017 d'aprovació de l'Informe sobre la representació dels estereotips de gènere en la publicitat de joguines durant la campanya de Nadal 2016-2017

22.02.2017

Mida del text: 

Avís legal  |  Protecció de dades  |   |  Mapa Web  |  Enllaços d'interès