Detall
Les dones suposen el 28,7% del temps de paraula en els informatius de les rÓdios i les televisions

• El CAC elabora un informe sobre la presència de les dones en els mitjans audiovisuals amb motiu del Dia Internacional de les Dones

• En el cas de la política, la presència de les dones baixa fins al 24,8%

• L'únic programa on les dones arriben a la franja del 40% és en els debats polítics, on la seva presència és del 41,6%

• Els àmbits temàtics en què hi ha més paritat són l'educació (49,4% per a les dones) i la sanitat (42%), mentre que on hi ha més desigualtat és en l'àmbit de la ciència (21,4%)

Les dones suposen un 28,7% del temps de paraula dels informatius dels principals mitjans audiovisual catalans, segons un informe del Consell de l'Audiovisual de Catalunya (CAC), que es fa públic amb motiu del Dia Internacional de les Dones, que es commemora demà, 8 de març.

Per elaborar aquest informe el CAC ha analitzat TV3 (TN migdia i TN vespre), TVE Catalunya (L'informatiu migdia), 8tv (8 al dia), Catalunya Ràdio (Catalunya migdia) i RAC1 (14/15). Les dades són les corresponents al 2016. El temps de paraula és la part de la notícia en què la persona o persones protagonistes fan declaracions.

En concret, en el cas de TV3, les dones van suposar el 31,1% del temps de paraula dels dos principals teleinformatius durant el 2016. Amb un percentatge més baix hi trobem TVE Catalunya, on la presència de veus femenines va ser del 29,8% del total. A continuació hi ha Catalunya Ràdio, amb el 26,4%.

Els mitjans privats van oferir una presència de veus de dones més baixa: 8tv els va dedicar un 25,8% del temps de paraula de l'informatiu 8 al dia, mentre que RAC1 va emetre un 24,7% de veus femenines en l'informatiu 14/15.

Un segon aspecte analitzat pel CAC en relació amb la presència de les dones en els mitjans audiovisuals fa referència a la condició sota la qual parlen. Les dades indiquen que els homes copen els rols professionals, com ara el món de la sanitat, la cultura, la política, l'economia i la religió. Les dones, en canvi, només superen els homes (54,1% de dones vers el 45,9% d'homes) en un únic rol, que és el d'actors ocasionals, que es refereix a declaracions de persones que no tenen assignat un rol específic. Les dones tenen un rol superior a la mitjana de rols -28,7%- en només dos rols: el món associatiu (36,5%) i l'ensenyament (29,2%). La pitjor presència l'obtenen les dones en l'àmbit de l'Església catòlica, amb un 5,3%.

En tercer lloc, l'informe analitza la presència de les dones en l'àmbit polític, amb el resultat que la seva participació és encara més petita que la del conjunt de les notícies. En concret, el percentatge femení en el cas de la política és del 24,8%, és a dir, 4 punts per sota del conjunt de les notícies. Això implica que, pel que fa a la política, de cada 4 minuts de declaracions, 3 minuts les fan els homes i 1 minut, les dones.

Tanmateix, la presència de les dones polítiques s'incrementa si el que s'analitza són els programes de debats, on la mitjana dels mitjans de la mostra arriba fins al 41,6%.

Per mitjans, TV3 i 3/24 van arribar al 47,3% de presència de dones polítiques en els debats, seguits de Catalunya Ràdio (40,1%), TVE Catalunya (39,5%), RAC1 (29,0%) i 8tv (18,2%).

En darrer lloc, l'informe del CAC analitza els àmbits temàtics sobre els quals parlen els homes i les dones. El resultat és que les dones tenen menys presència en temps de paraula que els homes en tots i cadascun dels àmbits temàtics. Només en l'àmbit de l'educació les dones obtenen un percentatge comparable al dels homes (49,4% per a les dones vers el 50,6% per als homes).

En segona posició, i amb un percentatge que supera el llindar del 40%, hi ha l'àmbit temàtic societat, on les dones tenen el 42,0%, davant el 58,0% dels homes. En darrer lloc, és a dir, on les dones obtenen el pitjor resultat, està l'àmbit ciència i tecnologia, amb un 21,4% de dones per un 78,6% d'homes.

Amb motiu de la commemoració demà, 8 de març, del Dia Internacional de les Dones, el Consell de l'Audiovisual de Catalunya (CAC) insta els mitjans de comunicació a continuar treballant per aconseguir una representació de les dones en els mitjans igualitària i lluny d'estereotips sexistes. En aquest sentit, el CAC considera, tenint en compte les dades corresponents al 2016, que, tot i que s'ha avançat, encara hi ha molt camí a recórrer.


El Consell, com a ens regulador de l'audiovisual català, treballa per vetllar pel compliment de la normativa vigent en relació amb la imatge de les dones en els continguts audiovisuals.


Amb l'objecte de fer visible la presència de les dones i la imatge que se'n transmet als mitjans, el CAC incorpora des del 2004 la variable sexe en els seus informes de pluralisme, referits als informatius, i fa un seguiment periòdic de la resta de la programació quant a la igualtat i la diversitat.

El Consell vol subratllar en aquest 8 de març la necessitat de tenir cura de la imatge de les dones polítiques que es difon als mitjans de comunicació i a les xarxes socials. El CAC fa una crida a la representació inclusiva de les dones en la política, amb un tractament informatiu igualitari al dels homes polítics. Cal fer-les visibles, donar-los veu i no analitzar-les des del punt de vista personal o recórrer a banalitats com la forma de vestir, els trets físics, la vida privada o les emocions.

Des del convenciment que els mitjans de comunicació tenen un potencial enorme com a eina d'educació en la igualtat i el respecte per la diferència, el Consell recorda als mitjans audiovisuals -públics i privats- la importància d'aplicar la perspectiva de gènere i de tractar les dones amb tot el reconeixement i el respecte, lluny d'estereotips, fent-ne visibles les aportacions en tots els àmbits de la societat i considerant la seva experiència com una font rellevant.

Presència i representació de les dones en la informació

25.03.2017

Mida del text: 

AvÝs legal  |  Protecciˇ de dades  |   |  Mapa Web  |  Enllašos d'interŔs