Detall
Les televisions catalanes gairebé dupliquen l’atenció informativa sobre la violència masclista

• Una de cada cinc notícies sobre violència masclista va anar destacada en el bloc de titulars dels teleinformatius

• Les cadenes no van presentar un discurs de banalització ni de justificació de la violència masclista, igual que en estudis anteriors

• Les televisions van dedicar més temps a la crònica de successos que a la sensibilització i prevenció de la violència masclista

El Consell de l'Audiovisual de Catalunya (CAC) ha elaborat un informe sobre el tractament de les informacions sobre violència masclista en els teleinformatius de tres cadenes de televisió catalanes amb una mostra d'un trimestre de l'any 2016 i l'ha comparat amb els resultats dels estudis anteriors.

La novetat més destacada de l'informe referit al 2016 és que les televisions catalanes analitzades gairebé van duplicar l'atenció informativa sobre la violència masclista en relació amb l'informe anterior, corresponent al 2013.

En concret, les televisions catalanes van dedicar l'1,13% del temps de notícia dels teleinformatius a la violència masclista, gairebé el doble que la dada corresponent de l'estudi del 2013, en què el percentatge va ser del 0,69%.

En nombres absoluts, les televisions van dedicar 2 hores i 16 minuts de temps de notícia a la violència masclista, davant les 201 hores que van emetre les tres cadenes en els teleinformatius respectius.

Les cadenes analitzades van ser TV3, TVE Catalunya i 8tv. El període de la mostra va ser el trimestre octubre-desembre de 2016. L'informe ha estat aprovat pel Ple del CAC en la sessió duta a terme el 5 d'abril.

Un segon element que mostra la sensibilitat de les cadenes de televisió envers la xacra de la violència masclista és que una de cada cinc informacions sobre violència masclista va aparèixer en el bloc de titulars dels teleinformatius (el 19,2%). La majoria de notícies anunciades en el bloc de titulars (el 56,5%) van ser informacions que tenien per objecte contribuir a la reflexió o a la sensibilització sobre el fenomen de la violència masclista, mentre que la resta es referien a la crònica de successos, la qual cosa inclou tant les notícies sobre agressions com les referides als processos judicials.

Tanmateix, pel que fa al conjunt de notícies i no només el bloc de titulars, les dades indiquen que els periodistes presten més atenció a la crònica de successos que a la sensibilització i prevenció de la violència masclista.
En concret, la majoria del conjunt d'informacions analitzades (el 56,3%) en les tres cadenes es va centrar en la crònica de successos, bloc que inclou les agressions, la crònica judicial i els casos d'explotació sexual. Per contra, les informacions que ofereixen elements de reflexió i de sensibilització socials, com ara els actes del Dia Internacional per a l'Eliminació de la Violència envers les Dones, dades estadístiques i programes de sensibilització, van suposar el 40,3%. La distribució entre els dos blocs va ser similar a la de l'estudi del 2013.

Per cadenes, TVE Catalunya, amb el 55,8%, va ser la televisió que més temps va dedicar, en proporció, a les notícies de reflexió i sensibilització, mentre que va dedicar el 40,9% a la crònica de successos. Els percentatges no sumen 100 perquè hi ha una petita part de notícies en la categoria altres.

En segona posició està TV3, que va prioritzar, també en proporció, la crònica de successos, amb un 49,9% del temps, mentre que va dedicar el 45,4% a la reflexió. I, finalment, 8tv va dedicar el 86,4% a la crònica de successos, molt per sobre del 13,6% dedicat a les notícies de sensibilització sobre el fenomen.

Pel que fa als actors que intervenen en les informacions, l'informe indica que les dones obtenen més temps de paraula que els homes en les notícies sobre violència masclista, una dada inversa a la del conjunt de les informacions dels canals analitzats. En el conjunt de les tres televisions, el 59,1% del temps de paraula correspon a les dones. Pel que fa al rol que desenvolupen les dones, la meitat del temps (el 49,5%) hi apareixen com a veus qualificades en violència masclista.

Compliment de les recomanacions del CAC

L'informe del CAC també ha analitzat el grau de compliment de les notícies pel que fa a les Recomanacions sobre el tractament de la violència masclista als mitjans de comunicació. Les recomanacions van ser elaborades pel CAC el 2009, modificant un text anterior del 2004.

Pel que fa a la recomanació de prioritzar l'ús de fonts qualificades, l'informe indica que les dues televisions públiques van atorgar el temps de paraula, majoritàriament, a fonts qualificades: el 85,1% del temps en el cas de TVE Catalunya i el 54,2% en el de TV3. Per la seva banda, 8tv n'hi va dedicar el 21,9%.

Pel que fa a la privadesa, cap de les tres televisions no va identificar en cap cas dones agredides en situació actual de violència masclista, evitant d'aquesta manera contribuir a la victimització secundària de les dones afectades.

En relació amb l'ús d'elements d'espectacularització o de dramatisme (visuals o lèxics), 8tv en va utilitzar en el 54,5% de les peces. Aquest percentatge va ser del 30,4% a TV3 i del 15% a TVE Catalunya.

Pel que fa a l'anàlisi del discurs periodístic, cap de les televisions analitzades va incloure elements que puguin ser interpretats com a banalització del tractament dels casos de violència, ni adjectivacions que puguin justificar implícitament l'agressió. Aquesta és una constant respecte dels informes d'anys precedents.

Acord 26/2017 d'aprovació de l'informe sobre el tractament de les informacions sobre violència masclista en els teleinformatius. Anàlisi del seguiment de les Recomanacions sobre el tractament de la violència masclista als mitjans de comunicació. Octubre-desembre de 2016

23.04.2017

Mida del text: 

Avís legal  |  Protecció de dades  |   |  Mapa Web  |  Enllaços d'interès