Detall
TV3 i Catalunya Ràdio van ser els mitjans que més van igualar el temps de notícia de les diferents candidatures el 21D

• Antena 3 TV no va seguir l'ordinalitat de les darreres eleccions al Parlament i va donar el màxim temps de notícia al PP

• La1 i TVE Catalunya van tendir a la proporcionalitat estricta dels resultats de les eleccions del 2015 

• La Sexta no va mantenir l'ordinalitat dels resultats del 2015, per bé que va ser la més igualitària entre les privades

L'informe del Consell de l'Audiovisual de Catalunya (CAC) sobre la cobertura de les eleccions al Parlament de Catalunya del 21 de desembre constata que TV3 i Catalunya Ràdio van ser els que més van igualar el temps de notícia dels diferents partits en les informacions sobre la campanya electoral.

Una segona dada destacada de l'informe fa referència a les televisions privades estatals Telecinco i Antena 3 TV, que van donar veu a tots els partits, però amb diferències de fins a 20 punts percentuals entre el primer i l'últim.

L'informe va analitzar el seguiment de la campanya de les eleccions al Parlament de Catalunya del 21 de desembre de 2017 en programes informatius diaris de TV3, Catalunya Ràdio, 8tv, RAC1, TVE Catalunya, La1, Telecinco, Antena 3 TV i La Sexta. Així mateix, va examinar els actors polítics que van participar en debats, entrevistes, magazins informatius i altres espais informatius emesos per les televisions i les ràdios esmentades, el 324 i el Canal 24H.

El període d'anàlisi va abastar del 5 al 19 de desembre, període de campanya electoral. Es van analitzar 141 hores d'informació corresponents a 221 informatius diaris i 225 programes de la tipologia magazins i altres espais informatius.

El CAC, seguint el model iniciat en les eleccions al Parlament de Catalunya del 27 de setembre de 2015 i que ha mantingut des de l'aleshores, va incloure en l'informe les tres televisions estatals principals, amb l'ampliació en aquest cas de La Sexta.

El regulador audiovisual català inclou les televisions estatals en la mostra d'acord amb l'apartat 2 de l'article 66 de la Llei orgànica 5/1985, de 19 de juny, del règim electoral general, que estableix que "Durant el període electoral les emissores de titularitat privada han de respectar els principis de pluralisme i igualtat. Així mateix, en el període esmentat, les televisions privades han de respectar també els principis de proporcionalitat i neutralitat informativa en els debats i entrevistes electorals així com en la informació relativa a la campanya electoral [...]".

El Ple del Consell, reunit el 24 de gener, va aprovar l'Informe específic de pluralisme a la televisió i a la ràdio durant la campanya de les eleccions al Parlament de Catalunya 2017 (del 5 al 19 de desembre). També va aprovar trametre'l a la Comisión Nacional de los Mercados y la Competencia i a la Junta Electoral Central, als efectes oportuns. L'acord es va aprovar amb 5 vots a favor i 1 en contra, amb vot particular.

L'informe analitza dos grans blocs informatius: en primer lloc, les informacions estrictes de campanya electoral; i, en segon, les informacions relacionades amb les eleccions (com ara el trasllat de béns artístics procedents del monestir de Santa Maria de Sixena o la mort d'un home a Saragossa per, suposadament, una discussió sobre uns elàstics amb la bandera d'Espanya).

Campanya electoral

En relació amb el bloc relatiu al seguiment estricte de la campanya electoral, es constata la tendència de TV3 i de Catalunya Ràdio d'igualar el temps dels diferents partits. Així, i si només es consideren els set partits que van obtenir representació parlamentària en les darreres eleccions al Parlament, en el cas de TV3 la distància entre el primer partit (JuntsxCat) i el darrer (CUP) va ser de 3,6 punts percentuals. En el cas de Catalunya Ràdio, la distància encara va ser més petita, de només 3,2 punts.

En canvi, Telecinco i Antena 3 TV van eixamplar fins a 20 punts percentuals la distància entre el partit que va rebre més atenció i el que en va rebre menys. En concret, Telecinco va donar el 22,7% del temps de notícia de campanya a ERC-CatSí i el 2,5% a la CUP. En el cas d'Antena 3 TV, el desequilibri va ser similar: el partit que més temps va tenir va ser el PP, amb el 21,4% del total de temps de campanya, i el que en va tenir menys, la CUP, amb l'1,3%.

Val a dir que, a diferència de convocatòries electorals anteriors, tant Telecinco com Antena 3 TV van atorgar temps de notícia de campanya a totes i cadascuna de les set formacions que van obtenir representació parlamentària en les eleccions al Parlament del 2015.

La Sexta, per la seva banda, no va seguir l'ordinalitat dels resultats del 2015, però va ser, d'entre les privades estatals, la que va presentar menys distància entre els extrems.

Les dues cadenes de la Corporación RTVE analitzades (La1 i TVE Catalunya) van mantenir la tònica d'altres convocatòries electorals, en el sentit de tendir a una proporcionalitat estricta amb els resultats electorals del 2015. També van tendir a respectar el principi d'ordinalitat en relació amb els resultats del 2015.

Els dos mitjans del Grupo Godó analitzats (8tv i RAC1) es van caracteritzar, en tots dos casos, pel fet que el temps d'informació de la campanya electoral i l'ordre que se'n deriva guarda una certa relació amb els resultats obtinguts per cada candidatura a les darreres eleccions al Parlament.

Informacions relacionades amb les eleccions

Pel que fa al segon bloc analitzat ─el corresponent a les informacions relacionades amb les eleccions─, es va analitzar el temps de paraula dels actors polítics. Cal destacar l'absència, gairebé total, de veus del Govern de Catalunya, atès que l'aplicació de l'article 155 de la Constitució espanyola en va provocar el cessament.

L'informe constata que el Govern de l'Estat va suposar més de la meitat del temps de paraula del conjunt d'actors polítics en els informatius de la Corporació RTVE analitzats: TVE Catalunya (57,6%) i La1 (56,1%).

D'altra banda, el Govern de l'Estat va ser la veu amb més temps també a la resta de mitjans (amb proporcions inferiors), excepte a La Sexta, on ho va ser JUNTSxCAT+PDECAT.

Un segon tret del tractament de les informacions relacionades amb les eleccions mostra que TV3 i Catalunya Ràdio van ser els mitjans amb una diversitat de veus més gran (20 i 17 agrupacions d'actors polítics, respectivament). La1, Telecinco i La Sexta en van donar veu a 14; Antena 3 TV, a 11 i 8tv, a 10.

En relació amb les forces polítiques, tots els mitjans van donar veu a les formacions que tenen presència al Parlament de Catalunya, excepte TVE Catalunya, on no es va observar la presència de la CUP (per bé que sí que li van donar veu en les informacions de seguiment de la campanya electoral).

Pel que fa a les entrevistes, tots els mitjans de la mostra van donar veu, com a mínim un cop, a totes les forces polítiques amb representació parlamentària, amb l'excepció de Telecinco. Aquesta cadena va emetre entrevistes de tres candidatures (ERC-CatSí, C's i PSC), per bé que cal dir que fora del període de campanya, però dins del mes desembre, va fer dues entrevistes més: a Cat-Comú-Podem i al PP.

El mitjà que va emetre més entrevistes va ser La Sexta, amb 60, seguit de Catalunya Ràdio i Antena 3 TV, tots dos amb 24, i TV3, amb 23.

Informe específic de pluralisme a la televisió i a la ràdio durant la campanya de les eleccions al Parlament de Catalunya 2017 (del 5 al 19 de desembre).

Vot particular en relació amb l'acord 2/2018

24.02.2018

Mida del text: 

Avís legal  |  Protecció de dades  |   |  Mapa Web  |  Enllaços d'interès