Detall
Toni Cruanyes, Agnès Marquès i Marta Sugrañes analitzen com lluitar contra les fake news i com millorar la qualitat de la informació
Roger Loppacher, Agnès Marquès, Toni Cruanyes i Marta Sugrañes.
16/03/2018

• Els tres periodistes, que han participat en el debat moderat per la periodista Mònica Planas, consideren que cal aplicar criteris de qualitat periodística i de responsabilitat professional

• El president del CAC destaca que en el magma de la sobreinformació actual es fa cada dia més necessari confiar en periodistes i mitjans que ofereixin qualitat, context i interpretació en les informacions

Els periodistes Toni Cruanyes (TVC), Agnès Marquès (RAC1) i Marta Sugrañes (TVE) han analitzat avui el fenomen de les fake news i han coincidit en el fet que per combatre-les, així com per millorar la qualitat de la informació, el que cal és aplicar criteris de responsabilitat professional.

Els tres informadors han participat avui, 16 de març, en la 36a sessió del Fòrum de la Comunicació, organitzat pel Consell de l'Audiovisual de Catalunya (CAC) a la Pedrera. El debat ha comptat amb la presència de la crítica de televisió Mònica Planas com a moderadora de la sessió.

El presentador del TN vespre de TV3, Toni Cruanyes, ha dit que es troba amb el problema de competir amb unes cadenes privades, que, segons ha afirmat, afegeixen sons i imatges alienes per augmentar l'espectacularització del continguts i que es troba amb el dilema d'apostar per l'audiència o pel rigor.

"Això m'ha passat a mi quan he vist que altres cadenes privades emetien una mateixa notícia que la nostra, però amb imatges de furgons policials o sirenes que en la nostra notícia no existien i és que senzillament les hi havien afegit, procedents d'altres notícies", ha dit, i ha afegit: "Si no participes d'aquest joc, resulta que vas amb el ciri a la mà i el resultat és que l'informatiu de l'altre és més divertit".

Per Cruanyes, el punt cabdal consisteix a trobar l'equilibri, per exemple, oferint un contingut relaxat o curiós, però al final de l'informatiu o quan fa una broma per donar pas al meteoròleg, un cop han emès un 90% de continguts de servei públic. "La gent que veu el nostre informatiu ja coneix la pràctica totalitat de les notícies, però el que fem nosaltres és ordenar la informació i explicar-la bé. Això només és pot fer si tens credibilitat i l'audiència té confiança en tu", ha dit.

La presentadora del programa No ho sé a RAC1, Agnès Marquès, consultada per la moderadora per la filtració recent d'una conversa telefònica, ha assenyalat que calia donar-la, en primer lloc, perquè tothom l'estava difonent i, en segon lloc, perquè s'estava parlant de quins són els mèrits que es requereixen per ser consellera d'Ensenyament.

"A més, és tracta del mateix cas que el d'un jutge que emet sentències sobre maltractaments a les dones: aquesta persona, en la seva vida privada, ha de mantenir un comportament exemplar", ha dit.

La presentadora del programa Vespre 24 al canal 24h de TVE Catalunya, Marta Sugrañes, ha explicat que a l'hora d'abordar el tractament del cas del nen mort a Almeria van decidir apostar per un perfil de servei públic i de responsabilitat deontològica. "En el Telediario vam debatre sobre la qüestió i vam concloure que optàvem per no oferir els continguts del perfil de Facebook de la detinguda i que, en canvi, emetríem les declaracions de persones expertes que ens ajudessin a comprendre el fet", ha explicat.

"Els continguts que vam rebutjar són continguts morbosos que aporten espectacularització, però que per una qüestió de responsabilitat ètica les cadenes públiques no podem publicar", ha afegit.

Regulació europea

Els ponents han estat presentats pel president del CAC, Roger Loppacher, qui ha destacat que l'abast del fenomen de les fake news ha impulsat a actuar la Comissió Europea. En concret, segons ha dit, el gener de 2018, la Comissió Europea va posar en marxa un grup d'experts anomenat High Level Expert Group on Fake News and Online Disinformation (HLEG), amb l'objectiu que assessorés la Comissió sobre quines iniciatives polítiques caldria impulsar per contrarestar les notícies falses i la desinformació a Internet.

El Consell, per la seva banda, va iniciar les actuacions sobre les fake news amb un primer informe, fet públic el 8 de març passat, sobre les notícies falses en l'àmbit de gènere, que mostrava com aquestes notícies reforcen la discriminació envers les dones.

Segons Loppacher, davant aquesta situació, "necessitem d'uns mitjans i, per tant, d'uns professionals de la informació que siguin referents, descodifiquin la informació i generin credibilitat a la ciutadania".

"En el magma de la sobreinformació, en l'era de les fakes, es farà cada dia més necessari confiar en qui aporti dades fiables, les jerarquitzi i les contextualitzi per fer-les intel·ligibles per tal que cada persona pugui configurar lliurament el seu propi criteri sobre les coses que passen al món", ha afegit.

Loppacher també ha al·ludit a la necessitat d'impulsar l'alfabetització audiovisual de l'audiència, per ajudar-la a poder discriminar la informació real de les notícies falses i ha explicat que el CAC ha iniciat aquest curs acadèmic un programa, anomenat eduCAC, per impulsar aquest tipus de coneixement.

23.04.2018

Mida del text: 

Avís legal  |  Protecció de dades  |   |  Mapa Web  |  Enllaços d'interès