Informes de recerca
-
La transposició del llenguatge cinematogràfic en l’audiodescripció i l’experiència fílmica de les persones amb discapacitat visual.
Treball guanyador dels XXXIII Premis CAC a la investigació (1r). Tesi en què es fa una proposta funcional de l’audiodescripció (AD) i es desenvolupa un marc estratègic per crear estils diversos d’AD. L’autora defineix dos estils d’AD interpretatius: cinematogràfic i narratiu i du a terme un estudi empíric amb persones amb discapacitat visual. L’estudi conclou que els aspectes emocionals i estètics es transmeten millor en les audiodescripcions interpretatives que en l’audiodescripció convencional i que milloren l’experiència fílmica de les persones amb discapacitat visual.
-
La responsabilidad social de los medios de comunicación en situación de crisis. Análisis el tratamiento deontológico del caso Ayotzinapa (México) en Noticieros Televisa.
Treball guanyador dels XXXIII Premis CAC a la investigació (2n). Tesi que analitza el tractament informatiu de la principal cadena de televisió mexicana sobre el cas de la desaparició de 43 estudiants el 2014. L’autora examina si va complir o no amb els principis ètics del periodisme, a partir de l’anàlisi de contingut de peces informatives, la identificació de frames, la correlació amb codis deontològics i entrevistes a familiars de les víctimes. El treball incorpora un decàleg per a una cobertura informativa responsable en situacions de crisi.
-
La construcció del relat periodístic de TV3 sobre el procés sobiranista de Catalunya (2014-2017). De la consulta del 9-N al referèndum de l’1-O.
Treball amb menció especial en els XXXIII Premis CAC a la investigació. Tesi que estudia el tractament mediàtic que va fer TV3 sobre el procés sobiranista i que se centra en el 9-N de 2014 i l’1-O de 2017. La metodologia utilitzada combina l’anàlisi de contingut des de la perspectiva del framing amb les entrevistes semiestructurades a responsables de redacció i edició dels programes, per tal d’establir quin va ser el context de producció informativa i quins criteris i decisions de redacció van condicionar el relat periodístic.
-
La imagen bisagra. Representación de los intersticios narrativos, visuales y sonoros en los diarios documentales de David Perlov: Diary (1973-1983), Updated Diary (1990-1999) y My Stills (1952-2002).
Treball amb menció especial en els XXXIII Premis CAC a la investigació. L’autora estudia a la seva tesi les estratègies narratives, estètiques i formals que l’artista brasiler-israelià David Perlov desenvolupa en els seus diaris documentals. La investigació explora les retòriques que utilitza l’artista per construir la seva memòria i representar el desarrelament i el desplaçament. La tesi delimita el concepte d’imatge frontissa per simbolitzar els passatges, relacions i tensions entre vida i art, entre privat i públic, passat i present o desterrament i retorn, entre altres.
-
La felicidad como problema y solución políticos. Análisis sobre lo socialmente deseable a través de las medidas de bienestar de gobiernos e instituciones internacionales y de los spots electorales españoles de antes y de después de la crisis eco. de 2008
Treball guanyador dels XXXII Premis CAC a la investigació (1r). Tesi (s'adjunta resum) sobre l’estudi de la felicitat entesa com una idea multidimensional que canvia cada cop que es construeix i la seva rellevància com a objectiu polític. El marc teòric se centra en els arguments de la Ciència de la Felicitat i la recerca s’estructura en dues parts: una anàlisi de contingut per tal d’identificar quines són les dimensions relacionades políticament amb el concepte de benestar, i una anàlisi semiòtica-narrativa dels espots per a les eleccions a les Corts Generals de les formacions polítiques principals a Espanya des de 1993 fins a 2016.
-
Microblogging electoral: usos y funciones en Twitter de la política emergente española en las campañas electorales del 20 de diciembre de 2015 y del 26 de junio de 2016
Treball guanyador dels XXXII Premis CAC a la investigació (2n). L’objecte d’estudi d’aquesta tesi per compendi és analitzar l’ús i l’estratègia comunicativa a Twitter dels partits polítics Podem i Ciutadans i els seus candidats en el període electoral de les eleccions generals de 2015 i 2016. La recerca té un abast descriptiu, comparatiu i anàlitic en què es testa la validesa del mètode Top Discussion Indicator (TDI). El treball conclou que els continguts principals són l’autopromoció i la contracampanya i que Twitter no s’utilitza com a espai deliberatiu o de difusió del programa electoral.
-
Big data y recomendaciones algorítmicas en las SVOD: el caso de Netflix. Una propuesta metodológica para estudiar la percepción y satisfacción de los usuarios
Treball amb menció especial en els XXXII Premis CAC a la investigació. La recerca analitza les transformacions del sector audiovisual a partir de l’aparició de les plataformes d’streaming i de subscripció de vídeos a la carta (SVOD), amb Netflix com a estudi de cas. L’autora investiga sobre les implicacions i les característiques de les recomanacions algorítmiques i l’ús de big data per determinar el seu impacte en el sector cultural i en la percepció de les persones usuàries.
-
Big data, poder y libertad. Sobre el impacto social y político de la vigilancia masiva
Treball guanyador dels XXXI Premis CAC a la investigació (1r). Recerca que reflexiona sobre l’explotació de dades massives a escala europea. Fa una anàlisi en base a cinc factors: la lògica de generació, recopilació i processament de les dades massives; el model de negoci de les grans corporacions de serveis digitals; el discurs mediàtic dominant sobre les tecnologies big data; les reaccions socials i formes de resistència davant aquest nou escenari; i el Reglament Europeu de Protecció de Dades Personals.
-
LGBT/Queer Media Studies: Aportaciones para su consolidación como campo de estudio
Treball guanyador dels XXX Premis CAC a la investigació (2n). Tesi que aborda de manera holística els LGBT/Queer Media Studies amb l’objectiu de contribuir al seu desenvolupament com a camp acadèmic i reflectir les possibilitats múltiples de recerca que ofereix, així com per dotar-lo amb eines per seguir explorant-lo. A partir de metodologies qualitatives diverses, les publicacions del compendi tracten qüestions relacionades amb la representació de persones LGBT als mitjans de comunicació, així com els efectes que produeix a l'audiència.
-
Cap a una redefinició dels conceptes «Televisió», «Radiodifusió» i «Servei Audiovisual» a l’era de les multipantalles
L’Informe pretén revisar els conceptes de «televisió», «ràdio» i «servei audiovisual», que han experimentat transformacions molt notables als darrers anys com a conseqüència de la convergència digital i la digitalització dels mitjans audiovisuals, tant des d’una perspectiva teòricacomunicativa, com des d’un punt de vista jurídic i administratiu.