Informes de recerca
La felicidad como problema y solución políticos. Análisis sobre lo socialmente deseable a través de las medidas de bienestar de gobiernos e instituciones internacionales y de los spots electorales españoles de antes y de después de la crisis eco. de 2008
Treball guanyador dels XXXII Premis CAC a la investigació (1r). Tesi (s'adjunta resum) sobre l’estudi de la felicitat entesa com una idea multidimensional que canvia cada cop que es construeix i la seva rellevància com a objectiu polític. El marc teòric se centra en els arguments de la Ciència de la Felicitat i la recerca s’estructura en dues parts: una anàlisi de contingut per tal d’identificar quines són les dimensions relacionades políticament amb el concepte de benestar, i una anàlisi semiòtica-narrativa dels espots per a les eleccions a les Corts Generals de les formacions polítiques principals a Espanya des de 1993 fins a 2016.
Microblogging electoral: usos y funciones en Twitter de la política emergente española en las campañas electorales del 20 de diciembre de 2015 y del 26 de junio de 2016
Treball guanyador dels XXXII Premis CAC a la investigació (2n). L’objecte d’estudi d’aquesta tesi per compendi és analitzar l’ús i l’estratègia comunicativa a Twitter dels partits polítics Podem i Ciutadans i els seus candidats en el període electoral de les eleccions generals de 2015 i 2016. La recerca té un abast descriptiu, comparatiu i anàlitic en què es testa la validesa del mètode Top Discussion Indicator (TDI). El treball conclou que els continguts principals són l’autopromoció i la contracampanya i que Twitter no s’utilitza com a espai deliberatiu o de difusió del programa electoral.
Big data y recomendaciones algorítmicas en las SVOD: el caso de Netflix. Una propuesta metodológica para estudiar la percepción y satisfacción de los usuarios
Treball amb menció especial en els XXXII Premis CAC a la investigació. La recerca analitza les transformacions del sector audiovisual a partir de l’aparició de les plataformes d’streaming i de subscripció de vídeos a la carta (SVOD), amb Netflix com a estudi de cas. L’autora investiga sobre les implicacions i les característiques de les recomanacions algorítmiques i l’ús de big data per determinar el seu impacte en el sector cultural i en la percepció de les persones usuàries.
Big data, poder y libertad. Sobre el impacto social y político de la vigilancia masiva
Treball guanyador dels XXXI Premis CAC a la investigació (1r). Recerca que reflexiona sobre l’explotació de dades massives a escala europea. Fa una anàlisi en base a cinc factors: la lògica de generació, recopilació i processament de les dades massives; el model de negoci de les grans corporacions de serveis digitals; el discurs mediàtic dominant sobre les tecnologies big data; les reaccions socials i formes de resistència davant aquest nou escenari; i el Reglament Europeu de Protecció de Dades Personals.
LGBT/Queer Media Studies: Aportaciones para su consolidación como campo de estudio
Treball guanyador dels XXX Premis CAC a la investigació (2n). Tesi que aborda de manera holística els LGBT/Queer Media Studies amb l’objectiu de contribuir al seu desenvolupament com a camp acadèmic i reflectir les possibilitats múltiples de recerca que ofereix, així com per dotar-lo amb eines per seguir explorant-lo. A partir de metodologies qualitatives diverses, les publicacions del compendi tracten qüestions relacionades amb la representació de persones LGBT als mitjans de comunicació, així com els efectes que produeix a l'audiència.
Cap a una redefinició dels conceptes «Televisió», «Radiodifusió» i «Servei Audiovisual» a l’era de les multipantalles
L’Informe pretén revisar els conceptes de «televisió», «ràdio» i «servei audiovisual», que han experimentat transformacions molt notables als darrers anys com a conseqüència de la convergència digital i la digitalització dels mitjans audiovisuals, tant des d’una perspectiva teòricacomunicativa, com des d’un punt de vista jurídic i administratiu.
Usos i percepcions dels mitjans audiovisuals. 2019
Aquest estudi analitza els hàbits de consum audiovisual i les percepcions de la ciutadania davant els mitjans audiovisuals (ràdio, televisió i internet)
L'enquesta es va dur a terme entre el 4 i el 25 de febrer de 2019
La adaptación de formatos en televisión: los remakes transculturales de series de ficción. Los casos de Life on Mars y The Office
Treball guanyador dels XXX Premis CAC a la investigació (1r). A partir dels àmbits del guió i de la producció, la recerca explora l’impacte que un context cultural determinat pot exercir en la narració durant el procés d’adaptació d’una sèrie. El treball també aborda aquest fenomen quant a la compravenda de formats i la producció televisiva. Un dels objectius de la tesi és aportar un model metodològic d’anàlisi dels remakes, basat en factors textuals i contextuals, que aplica a dos casos d’estudi.
Serveis d’accessibilitat sensorial a les televisions catalanes: situació actual, necessitats i propostes de futur
Treball guanyador dels XXX Premis CAC a la investigació (2n). Anàlisi i avaluació dels serveis d’accessibilitat de televisions públiques que emeten en català: tipologia, ús d’aplicacions per accedir-hi, i les necessitats i el grau de satisfacció de les persones usuàries d’aquests serveis. El treball finalitza amb una proposta de mesures de millora de la situació actual d’aquests serveis.
L’oferta i la disponibilitat de contingut audiovisual en l’era de les dades massives
Treball encarregat pel CAC sobre com, per mitjà d’algorismes, s’han automatitzat les tècniques de selecció, priorització i recomanació de continguts audiovisuals a les persones usuàries. Aquest canvi pot comportar riscos nous quant a l’autonomia individual a l’hora de triar continguts o de visibilitzar la diversitat de continguts, i també pot afectar negativament col·lectius vulnerables.