Informes del CAC
- Informe Continguts a YouTube i xarxes socials que promocionen productes de suposada eficàcia curativa de la COVID-1
- • YouTube retira 14 vídeos denunciats pel CAC per promocionar tractaments no científics per curar la COVID-19
- informe La presència de continguts audiovisuals que difonen un discurs negacionista en relació amb la Covid-19 en plataformes i xarxes socials
- Informe El tractament informatiu a TV3 de la pandèmia de Covid-19. Període del 13 de març al 30 de juny de 2020
- Informe Continguts en plataformes i xarxes socials amb un discurs contrari a la vacunació de la Covid-19
Campanya bon ús de les pantalles
Campanya fake news
El CAC va impulsar una campanya (vídeo 1 i vídeo 2), amb el lema ATURA’T, PENSA I VERIFICA, per aprendre a detectar les fake news, especialment durant el confinament. Els missatges que donen són confiar només en les comunicacions oficials i seguir els consells de les autoritats i dels experts sanitaris, així com fer un consum plural dels mitjans per poder contrastar la informació. També proposen que, abans de compartir un missatge, la persona usuària faci unes mínimes indagacions al voltant de la font, de la data i de la integritat de la notícia. També es va crear un decàleg.
Campanya aprenentatge a distància
Campanya seguretat a les Xarxes Socials
El CAC va elaborar una campanya (vídeo) per impulsar la seguretat a les xarxes socials durant el confinament. Els missatges són que cal desconfiar de les propostes de desconeguts i que en cap cas s’han d’enviar ni fotografies ni vídeos íntims. També que les aplicacions que s’utilitzen han de ser segures i que cal vigilar amb les dades personals. Així mateix, cal verificar sempre la publicitat amb la consulta de la font original. El lema de l’anunci és: “Durant el confinament, connecta’t amb seguretat”.
Recomanacions per a un ús responsable de les videotrucades en entorns educatius
Recomanacions en relació amb els continguts audiovisuals sobre les vacunes de la Covid-19
El Consell de l’Audiovisual de Catalunya (CAC), de manera conjunta amb el Departament de Salut de la Generalitat de Catalunya, el Consell de Col·legis de Metges de Catalunya i el Col·legi de Periodistes de Catalunya, ha elaborat unes recomanacions en relació amb els continguts audiovisuals sobre les vacunes de la Covid-19.
El text reconeix que els beneficis de la vacunació per al conjunt de la societat estan àmpliament provats i que els mitjans de comunicació tenen la funció d’informar de manera veraç en relació amb la seguretat i l’eficàcia de les vacunes. Així mateix, poden contribuir a lluitar contra la desinformació, que, en el cas de la vacunació contra la Covid-19, constitueix una amenaça a la salut pública.
Recomanacions: Com detectar les fake news sobre les vacunes de la Covid-19?
Impacte de la crisi de la COVID-19 en el sector audiovisual
El CAC va analitzar l’impacte de la crisi de la COVID-19 en el sector audiovisual. L’objectiu va ser constatar els canvis en els hàbits de consum de la ciutadania, com el major consum de continguts audiovisuals, especialment dels informatius en un primer estadi del confinament i dels programes d’entreteniment en un segon estadi. Per analitzar-ho es van elaborar dos edicions especials del Butlletí d’informació sobre l’audiovisual de Catalunya (BIAC especial i BIAC especial 2). Les conclusions estan resumides en una primera nota de premsa i una segona nota de premsa.
Altres actuacions
- El president del CAC destaca la funció de servei públic dels mitjans durant la crisi de la COVID-19
- Les videotrucades, una finestra a la intimitat
- Confinament i sexting
- Temps de pantalles i de confinament
- Joves, tecnologia i confinament
- Vídeotrucades i el risc de ciberassetjament
- Informe ERGA sobre la desinformació
- Recursos de l’UNESCO fer a fer front a la desinformació
- Conveni entre el CAC i els Col·legis d'Infermeres i Infermers