El CAC analitza per primer cop els càirons que apareixen sobreimpresos en pantalla per avaluar les cobertures de les eleccions del 12M
• El Consell analitza els 5.900 titulars emesos durant la campanya electoral per les cinc principals televisions que es reben a Catalunya
• Antena 3 TV, La1 i, sobretot, Telecinco són les televisions que incorporen més càirons amb elements valoratius sobre els actors polítics
• TV3 va ser la televisió que més va prioritzar la comparació de les diferents propostes programàtiques de les candidatures a les eleccions del 12M
El Consell de l’Audiovisual de Catalunya (CAC) ha afegit com a nou element d’anàlisi els titulars que apareixen sobreimpresos en la part inferior de les pantalles de televisió, anomenats càirons, perquè, majoritàriament, no són elements neutrals, sinó que suposen un element discursiu que afecta la cobertura informativa.
Aquest és el primer cop que el CAC introdueix els càirons com un indicador d’anàlisi addicional, de la mateixa manera que utilitza altres indicadors, com ara el temps de notícia, el temps de paraula i la freqüència d’aparició dels diversos actors.
El primer informe en què el CAC ha introduït l’anàlisi dels càirons és l’estudi sobre la cobertura informativa de la campanya electoral de les eleccions al Parlament de Catalunya del 12 de maig. En total, el Consell ha analitzat els 5.900 càirons emesos per les cinc principals televisions que es reben a Catalunya.
L’anàlisi dels càirons s’ha fet sobre la totalitat dels teleinformatius, és a dir, tant de la campanya electoral estricta com de la resta dels programes. El context informatiu en què es va desenvolupar la campanya va estar marcat pel conflicte bèl·lic a Gaza i per la carta del president del Govern central, Pedro Sánchez, a la ciutadania i la decisió posterior de continuar en el càrrec.
Durant els 15 dies de campanya electoral, la política va ser el tema principal en els continguts dels càirons dels teleinformatius a totes les televisions analitzades, a excepció de La1, en què ho va ser la informació internacional.
Les dues televisions privades –Antena 3 TV i Telecinco– van ser les que van publicar més càirons amb continguts de política. En concret, a Antena 3 TV van ser el 36,1% i a Telecinco, el 30,2%. En canvi, les dues televisions de la corporació RTVE –La1 i TVE Catalunya– van ser les que en van emetre menys, amb el 20,6% i el 22,2%, respectivament. A TV3 van suposar el 28,1%.
A TV3 i a TVE Catalunya la situació de sequera va ser un dels temes més destacats als càirons. En canvi, les tres televisions d’abast estatal es van centrar en Gaza (La1 i Antena 3 TV) o en la carta de Pedro Sánchez (Telecinco). La informació sobre la carta va tenir un ressò més reduït en el cas de TV3, on va ser el cinquè tema. En conjunt, Pedro Sánchez va ser l’actor polític objecte de més referències als càirons de tots el canals.
Antena 3 TV, La1 i, sobretot, Telecinco van ser les televisions que van incorporar més càirons amb elements valoratius sobre els actors polítics pel que fa a la part del teleinformatiu que no inclou la campanya electoral, és a dir, les notícies generals. A més, les dues privades estatals van ser les que van publicar més elements valoratius negatius sobre els actors polítics. En concret, el 27,2% dels càirons de Telecinco i el 23,9% d’Antena 3 TV en van incloure connotacions negatives.
L’anàlisi dels càirons mostra, en definitiva, dos models de seguiment informatiu de la campanya del 12M. D’una banda, TV3 va abordar les eleccions amb un enfocament en clau de política catalana de la campanya i centrada en les propostes electorals de les candidatures. Així, el 59% del miler de càirons emesos per TV3 responien a les propostes programàtiques.
De l’altra, les televisions d’àmbit estatal van adoptar una perspectiva en clau d’actualitat política estatal, en què la carta de Pedro Sánchez i la seva decisió de continuar en el càrrec van ser les que van ocupar la majoria dels càirons. A més, aquests titulars reflectien un llenguatge on predominen els mots relacionats amb fets d’abast estatal i noms de partits i de líders estatals. I, a la inversa, els càirons amb contingut programàtic sobre les candidatures del 12M van ocupar un lloc secundari en les televisions d’àmbit estatal.