El CAC, davant el confinament, recomana a la ciutadania extremar la cura amb la desinformació i aconsella pactar límits a l’ús de les pantalles

  • Pel que fa a la desinformació, recomana confiar només en les informacions oficials, informar-se a través de mitjans reconeguts, contrastar les notícies i no compartir informació ni àudios no verificats
     
  • Pel que fa a l’ús de les pantalles, es recomana acordar uns horaris de connexió, acompanyar els infants i joves en l’experiència digital, habilitar espais de desconnexió, evitar compartir dades de menors i utilitzar eines d’educació a distància


El Consell de l’Audiovisual de Catalunya (CAC), en aquests moments crítics per la pandèmia de coronavirus i pel confinament de la població, recomana extremar la cura amb la desinformació i aconsella pactar límits a l’ús de pantalles al si de les famílies.

En aquest sentit, i en el marc del programa d’educació mediàtica eduCAC, el Consell ha elaborat dos decàlegs: un primer, per a fer un ús responsable de la informació que es consumeix i, sobretot, de la que es comparteix;  i un segon, per gestionar l’ús de les pantalles i alhora preservar la convivència familiar.

El president del CAC, Roger Loppacher, ha recordat “la necessitat de confiar només en les informacions oficials, d’informar-se a través de mitjans reconeguts, de contrastar les notícies i de no compartir informació ni àudios no verificats”.

Pel que fa a l’ús de les pantalles, Loppacher recomana acordar uns horaris de connexió, acompanyar els infants i joves en l’experiència digital, habilitar espais de desconnexió, evitar compartir dades de menors i utilitzar eines d’educació a distància

Decàleg per prevenir la desinformació:

1.     Confiar només en les comunicacions oficials de les autoritats: Salut, Govern, Mossos d’Esquadra, Protecció Civil, Govern espanyol, Comissió Europea, ajuntaments o altres institucions públiques i mèdiques.

2.     Seguir només els consells i les recomanacions d’experts acreditats en l’àmbit sanitari o de fonts científiques. 

3.     Informar-se a través de mitjans d’informació reconeguts i amb responsabilitat editorial.

4.     Fer un consum plural de mitjans de comunicació (ràdio, televisió, premsa, internet) per contrastar les notícies.

5.     Abans de compartir per les xarxes socials i per les aplicacions de missatgeria instantània un missatge o un àudio rebut, hem de poder respondre aquestes preguntes per no difondre notícies falses.

  • Coneixem el mitjà que la publica?
  • La notícia, l’han publicat altres mitjans o només aquest?
  • És un enllaç o una captura de pantalla?
  • Hem llegit la notícia sencera o només el titular?
  • La data de la notícia és actual?
  • En el cas d’un àudio, coneixem directament la persona que l’ha gravat o sabem d’algú que la conegui?

Hem de ser conscients que en moments com aquests, la proliferació de rumors pot generar un clima propici a creure informació no veraç o notícies falses que la població més vulnerable pot no ser capaç de discernir.

Podeu consultar més recomanacions sobre la desinformació a la secció del web de l’eduCAC Fake news, com les podem detectar?

Decàleg per a fer un bon ús de les pantalles

1.     Acordar familiarment l’ús i els límits horaris de tauletes, mòbils, ordinadors, televisió i videojocs. Extremar les precaucions perquè un joc o un consum excessiu no esdevingui addictiu.

2.     Habilitar un espai comú on la família es pugui connectar a tots els dispositius per tal que la connexió no suposi un aïllament afegit.

3.     Pactar i oferir espais de desconnexió digital per tal que les pantalles no siguin l’única alternativa gratificant d’oci.

4.     Acompanyar i compartir l’experiència digital amb els vostres fills i filles. Tenir més temps a casa és una oportunitat perquè els adults coneguin i s’apropin a les aplicacions i les xarxes que utilitzen els seus fills i puguin compartir i debatre sobre els valors que desprenen alguns continguts que consumeixen i estimular el seu esperit crític.

5.     Extremar la cura amb l’exposició de la intimitat familiar a les xarxes socials evitant compartir imatges, vídeos o dades dels menors d’edat.

6.     Per seguretat, evitar compartir elements reconeixedors del domicili.

7.     Aprofitar les possibilitats educatives que ofereix Internet ara que els fills i filles no poden anar a l’escola ni a l’institut. Podeu consultar-les aquí: Departament d’Educació.

8.     Per evitar l’aïllament social, sobretot de la gent gran, recomanem aprofitar les eines tecnològiques i les aplicacions que permeten les videoconferències o les videotrucades per tal de mantenir el contacte amb familiars i amics.

9.     Aprofitar el confinament per investigar més sobre els mecanismes de control parental que teniu al vostre abast en tots els dispositius i les pantalles, i seguir les recomanacions d’Internet Segura.

10.   Vetllar pels infants i els joves, però evitar que tinguin accés a imatges o dades excessivament alarmants sobre la pandèmia. Cerqueu continguts adequats a la seva edat per ajudar-los a entendre la situació.

 

Eines i recursos:

Test per valorar l’ús que feu d’Internet en família i per donar consells de seguretat i civisme digital als vostres fills i filles.  

Guia per a les famílies Protecció dels menors en el món digital, editada pel Consell de l’Audiovisual de Catalunya.