El CAC i la UPF lideren un projecte internacional per desenvolupar una eina per avaluar i millorar l’educació mediàtica dels estudiants europeus de 14 a 18 anys
- Avaluarà la capacitat dels alumnes per identificar la desinformació, detectar els interessos no visibles de les fonts, constatar l’existència d’estereotips i fomentar una actitud responsable davant els drets d’autoria
- En el projecte EduMediaTest hi participen 7 països: cinc reguladors audiovisuals europeus (França, Croàcia, Portugal, Eslovàquia i Catalunya), dues institucions públiques en l’àmbit educatiu (Grècia i Irlanda) i la Universitat Pompeu Fabra
- La iniciativa catalana va ser una de les 5 guanyadores que van optar a rebre finançament de la Comissió Europea dins del programa Media Literacy for All
- El president del CAC, Roger Loppacher, ha destacat la cooperació entre reguladors per tal d’impulsar l’educació mediàtica i que els joves i adolescents siguin cada vegada més competents en aquesta matèria i amb més esperit crític davant la desinformació
El Consell de l’Audiovisual de Catalunya (CAC) i la Universitat Pompeu Fabra (UPF) lideren un projecte per desenvolupar una eina interactiva digital per avaluar i millorar l’educació mediàtica dels estudiants europeus de 14 a 18 anys.
El programa, anomenat EduMediaTest, serà lliurat a la Comissió Europea (CE), que l’ha finançat parcialment, com a màxim el setembre del 2021 i, a partir d’aquesta data, la CE el posarà a disposició de les institucions dels diversos països de la Unió Europea.
La iniciativa està inclosa en el programa d’educació mediàtica Media Literacy for All, que promou la CE i que té entre els seus objectius combatre la desinformació i gestionar de manera crítica els continguts que es reben per les xarxes socials.
El projecte EduMediaTest consisteix, en una primera part, en l’avaluació telemàtica de les competències mediàtiques dels estudiants de 14 a 18 anys i, en una segona, en la formulació de propostes formatives interactives per corregir les eventuals deficiències. El programa, allotjat en una web d’accés lliure, està dissenyat perquè sigui gestionat per un professor o professora que vulgui avaluar la seva classe, com una activitat docent més dins del centre escolar.
Pel que fa a la primera part (avaluació), es vol comprovar, mitjançant un qüestionari interactiu de 43 preguntes, la capacitat dels estudiants per determinar la fiabilitat de les notícies, detectar els interessos no visibles de les fonts, constatar l’existència d’estereotips i fomentar una actitud responsable davant els drets d’autoria. També es vol comprovar la capacitació que tenen els estudiants de generar missatges que siguin comprensibles.
Per respondre-hi, l’estudiant haurà d’analitzar vídeos i fotografies, i haurà de cercar informació a internet.
Pel que fa a la segona part (formació), el programa proposarà activitats de formació en educació mediàtica que el professorat podrà implementar a les aules a partir de les dades obtingudes de l’avaluació i d’un dossier de material que se li facilitarà, en funció de les deficiències observades en els seus alumnes.
El programa Media Literacy for All preveu el finançament parcial d’iniciatives en favor de l’educació mediàtica. El projecte del CAC i la UPF va ser una de les 5 propostes guanyadores, d’un total de 17 presentades, en la darrera convocatòria.
En el projecte hi participen cinc reguladors audiovisuals europeus, dues institucions públiques en l’àmbit educatiu i una universitat.
En concret, els cinc reguladors són: el CAC; l’Agencija za elektronicke medije (AEM) de Croàcia; el Rada pre vysielanie a retransmisiu (CBR) d’Eslovàquia; el Conseil Supérieur de l’Audiovisuel (CSA) de França, i l’Entidade Reguladora para a Comunicação Social (ERC) de Portugal.
Les dues entitats educadores són el National Centre of Audiovisual Media & Communication (EKOME) de Grècia i el Dublin West Education Centre (DWEC) d’Irlanda. Així mateix, la UPF hi participa per garantir que el projecte respon als principis de recerca científics.
El president del CAC, Roger Loppacher, ha destacat la cooperació entre reguladors per tal d’impulsar l’educació mediàtica i que els joves i adolescents siguin cada vegada més competents en aquesta matèria i amb més esperit crític davant la desinformació.
Prova pilot en tres mesos
Com a pas previ a la implantació de l’eina interactiva, els promotors en faran una prova pilot per comprovar el grau de comprensió de les preguntes entre els estudiants i la durada del test. La previsió és comptar amb un mínim de 100 estudiants d’entre 14 i 18 anys per cadascun dels set països que hi participen. Està previst realitzar aquesta prova pilot abans del gener del 2021.
La implantació definitiva del qüestionari està prevista entre els mesos de febrer i març del 2021. El termini per lliurar el projecte a la Comissió Europea finalitza l’1 de setembre de 2021 i, posteriorment, aquesta institució comunitària serà la que decideixi el moment en què s’ofereix al públic.