El CAC posa en marxa una campanya per lluitar contra la desinformació i per fer un ús responsable de les pantalles durant el confinament

  • La campanya constarà de quatre vídeos i quatre falques de ràdio que es difondran per TV3, per Catalunya Ràdio i per les xarxes socials
     
  • El president del CAC, Roger Loppacher, en aquest moment d’infodèmia declarada per l’OMS, insisteix en la necessitat de ser crítics davant els continguts i adoptar un dels lemes de la campanya, ATURA’T, PENSA I VERIFICA. Alhora, demana un ús responsable dels dispositius i d’internet
  • Pel que fa a la desinformació, es recomana confiar només en les informacions oficials, fer un ús plural dels mitjans per poder contrastar les informacions i no compartir informació sense fer-ne una verificació mínima prèvia
     
  • Pel que fa a l’ús de les pantalles, s’aconsella pactar uns horaris de connexió, habilitar espais per connectar-se i d’altres per desconnectar-se, defensar la privacitat i establir mecanismes de control parental

El Consell de l’Audiovisual de Catalunya (CAC), en aquests moments crítics per la pandèmia de coronavirus i pel confinament de la població, ha posat en marxa una campanya per lluitar contra la desinformació sobre la COVID-19, així com per aconseguir un ús raonable de les pantalles.

La campanya, duta a terme en el marc del programa eduCAC, es difondrà des d’avui, 8 d’abril, i fins al 26 d’abril. Consta de quatre vídeos amb animacions i de quatre falques de ràdio, que seran emesos per TV3 i per Catalunya Ràdio, respectivament. Els vídeos també seran difosos per les xarxes socials.

La Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA) ha planificat emetre els diferents anuncis tres cops al dia, coincidint amb el Telenotícies migdia i el Telenotícies vespre, així com una vegada cada dia mitjançant el canal Super3. En el cas de Catalunya Ràdio, s’hi emetran tres falques diàries. La meitat dels missatges són sobre desinformació i l’altra meitat, sobre l’ús responsable de les pantalles.

El president del CAC, Roger Loppacher, ha destacat que “en aquests moments d’infodèmia declarada per l’OMS, cal ser crítics davant els continguts i adoptar un dels lemes de la campanya, ATURA’T, PENSA I VERIFICA. Alhora, cal fer un ús responsable dels dispositius i d’internet”.

En el cas dels anuncis per lluitar contra la desinformació, els missatges que donen són confiar només en les comunicacions oficials i seguir els consells de les autoritats i dels experts sanitaris, així com fer un consum plural dels mitjans per poder contrastar la informació. També proposen que, abans de compartir un missatge, la persona usuària faci unes mínimes indagacions al voltant de la font, de la data i de la integritat de la notícia, i no només del titular i de la identitat de les persones que hi intervenen.

En el cas dels anuncis sobre el bon ús de les pantalles, els dos lemes utilitzats són “Connecta’t amb responsabilitat” i “Aprèn a navegar, aprèn a desconnectar”. Entre les recomanacions, hi ha els pactes familiars sobre els usos i els horaris, la creació d’espais per estar connectats i d’altres per desconnectar-se, i aprofitar les possibilitats educatives de la xarxa. Així mateix, també es donaran consells sobre la defensa de la privacitat i sobre la conveniència d’establir mecanismes de control parental.

Exemples de la campanya:

Spot sobre les fake news 1

Spot sobre les fake news 2

Spot sobre bon ús de pantalles 1

Spot sobre bon ús de pantalles 2