El CAC presentarà a la plataforma de reguladors audiovisuals europeus dos informes sobre els perills dels menors d’edat davant la publicitat a internet

  • El president del Consell, Xevi Xirgo, i la vicepresidenta, Rosa Maria Molló, participaran en la 55 Assemblea de l’EPRA, que s’inicia dijous a Anvers
     
  • Serà la primera participació del Consell en una reunió d’àmbit internacional des que el 22 de febrer passat aquest organisme va renovar la totalitat dels membres

Una delegació del Consell de l’Audiovisual de Catalunya (CAC) presentarà als reguladors europeus dos informes sobre els perills dels menors d’edat davant la publicitat a les plataformes d’intercanvi de vídeos i a les xarxes socials. La presentació es farà en la 55 Assemblea de la Plataforma Europea d’Autoritats Reguladores (EPRA, en anglès), que tindrà lloc a Anvers el 12 i 13 de maig.

La delegació del CAC està integrada pel president, Xevi Xirgo, i per la vicepresidenta, Rosa Maria Molló. Serà la primera participació del Consell en una reunió d’àmbit internacional des que el 22 de febrer passat aquest organisme va renovar la totalitat dels membres. L’anunci d’aquesta participació coincideix avui, 9 de maig, amb el Dia d’Europa.

La 55 Assemblea de l’EPRA, que organitza el Flemish Regulatory Authority for the Media (VRM), està dedicada a dos grans temes: en primer lloc, la regulació de la publicitat quan interacciona amb els menors d’edat, en particular, la relativa als aliments i les begudes no saludables; i, en segon lloc, l’adaptació dels reguladors europeus al nou entorn digital, tant internament com en l’àmbit competencial.

El CAC presentarà dos informes sobre l’àmbit dels menors d’edat i la publicitat: el primer, de l’any 2020, sobre vídeos de la plataforma d’intercanvi de vídeos TikTok. L’estudi va concloure que el 93,8% dels continguts analitzats promocionen, de manera encoberta, productes propis de la franja d’edat més jove, com ara menjar ràpid, begudes ensucrades, productes de bellesa, roba, consoles i videojocs.

El segon informe del CAC, de l’any 2021, recull vídeos de YouTube, Instagram, Twitter, TikTok i Twitch. L’informe mostra que en l’entorn digital es fomenta el consum excessiu i immoderat d’aliments alts en greixos, sucre o sal, així com de begudes ensucrades, i que se l’associa a actituds de sedentarisme davant les pantalles.

L’EPRA és un fòrum de debat que es reuneix dos cops l’any i que actua com a plataforma permanent per intercanviar experiències i informació sobre la regulació audiovisual. L’EPRA aplega 55 organismes reguladors de l’audiovisual de 47 països europeus.

En l’àmbit internacional, el CAC participa en les dues altres plataformes: d’una banda, el Consell forma part de la Xarxa d’Autoritats de Regulació Mediterrànies (Mediterranean Network of Regulathory Authorities, MNRA, en anglès, i Réseau des Instances de Régulation Méditérranéennes, RIRM, en francès), que aplega 27 autoritats audiovisuals de 24 països de la conca mediterrània i té per objectiu enfortir-ne les relacions i promoure l’intercanvi d’experiències en l’àmbit dels serveis de comunicació audiovisual. Actualment, el CAC ostenta la vicepresidència sortint de la plataforma.

De l’altra, el Consell és membre de la Plataforma de Reguladors del Sector Audiovisual d’Iberoamèrica (PRAI), que aplega 11 autoritats de 9 països de l’àmbit iberoamericà. Actualment el CAC ocupa una de les dues vicepresidències de la PRAI.

Presència de publicitat d’aliments i begudes que continguin greixos, àcids grassos trans, sal i/o sucres en el contingut dels vídeos generats per influenciadors (influencers)

Presència de publicitat en el contingut dels vídeos generats per tiktokers