La Plataforma per a l’Educació Mediàtica que impulsa el CAC elabora unes recomanacions sobre la compra del primer mòbil als menors d’edat

  • La PEM aposta per un pacte familiar que estableixi els límits de consum i els espais de desconnexió
     
  • El president del CAC i president de la Plataforma, Roger Loppacher, considera que no s’hauria de comprar el mòbil com si fos un joguina i aposta perquè els pares i mares fomentin un ús responsable d’aquest dispositiu per part dels fills i filles
     
  • També es recomana ensenyar els menors a identificar i denunciar situacions de violència, discriminació o ciberassetjament
     
  • Un informe d’Unicef presentat ahir revela que els nens i nenes reben el seu primer mòbil als 11 anys. Aquest estudi alerta que el 42% dels adolescents ha rebut missatges de contingut sexual i que el 22,5% podria estar patint ciberassetjament

La Plataforma per a l’Educació Mediàtica (PEM) que impulsa el Consell de l’Audiovisual de Catalunya (CAC) ha elaborat unes recomanacions adreçades a pares i mares sobre la compra del primer mòbil als menors d’edat. La presentació de les recomanacions coincideix amb la presentació per part d’Unicef d’un informe que revela que els nens i nenes reben el seu primer mòbil als 11 anys i que alerta que el 42% dels adolescents ha rebut missatges de contingut sexual i el 22,5% podria estar patint ciberassetjament.

La PEM, que va ser creada el 2019, és una plataforma impulsada pel CAC que aplega 64 grups d’interès (col·legis professionals, fundacions, empreses i acadèmics) i té com a objectiu facilitar que els joves i els adults adoptin una visió crítica envers els continguts que difonen els mitjans de comunicació, amb un accent especial en els nous mitjans digitals.

Les recomanacions de la PEM sobre la compra del primer mòbil s’han elaborat de cara a la propera campanya de Nadal, que és quan els menors acostumen a rebre regals tecnològics, com ara un mòbil. La idea principal de la iniciativa és que cal arribar a un pacte familiar que fomenti un ús responsable del mòbil.

El president del CAC i president de la Plataforma, Roger Loppacher, considera que no s’hauria de comprar el mòbil com si fos una joguina i aposta perquè els pares i mares fomentin un ús responsable del mòbil per part dels fills i filles.

Les recomanacions estableixen una sèrie de criteris per aplicar-los abans de realitzar la compra del dispositiu, com ara l’edat mínima per rebre un mòbil, que dependrà del grau de maduresa del noi o noia. També donen indicacions sobre el preu del dispositiu i el pacte previ al qual caldrà arribar per establir-ne el consum diari i els moments de desconnexió.

Un cop s’ha comprat el terminal, les recomanacions ofereixen una sèrie de consells per fer-ne un bon ús. En concret, es demana a pares i mares que estiguin pendents de la navegació a la xarxa, amb respecte a la intimitat dels fills i filles. També es demana estimular el pensament crític, especialment davant les informacions falses.

El text recomana, així mateix, fomentar el civisme digital i aprendre a identificar i denunciar situacions de violència, discriminació o ciberassetjament. També s’alerta que l’empremta digital que es deixa (dades, fotos, vídeos, publicacions, comentaris, likes, etc.) pot ser permanent i configura la reputació digital dels nois i noies.

Finalment, s’aconsella als pares i mares predicar amb l’exemple per esdevenir un referent pel que fa al bon ús d’aquest dispositiu, així com mantenir vies de comunicació i generar espais de confiança per acompanyar els fills i filles en aquesta etapa de descoberta digital.

Recomanacions de la PEM sobre la compra del primer mòbil