El president del CAC destaca la col·laboració amb el Mobile World Congress per impulsar l’educació en comunicació audiovisual

Foto 1


  • El president del Consell, Xevi Xirgo, intervé com a president de la Plataforma de Reguladors del Sector Audiovisual d’Iberoamèrica (PRAI) en l’acte de presentació dels sis treballs seleccionats pel projecte internacional Repte per l’educació mediàtica d’mSchools al MWC Barcelona
     
  • El jurat, integrat per experts i per sis reguladors audiovisuals membres de la PRAI, ha seleccionat sis experiències realitzades en centres educatius d’Argentina, Catalunya, Colòmbia, Mèxic, Perú i Portugal 

El president del Consell de l’Audiovisual de Catalunya (CAC), Xevi Xirgo, va destacar la col·laboració amb el Mobile World Congress Barcelona 2023 per impulsar l’educació en comunicació audiovisual. Xirgo, que des del mes de novembre passat també és president de la Plataforma de Reguladors del Sector Audiovisual d’Iberoamèrica (PRAI), va subratllar que tant el CAC com la PRAI estan fermament compromesos amb el foment de l’alfabetització mediàtica, perquè, segons ha dit, en un món megaconnectat i hiperinformat, l’educació i la mirada crítica són la millor manera per combatre la desinformació.

Xirgo va fer aquestes declaracions ahir, 1 de març, durant l’acte de presentació de sis treballs seleccionats pel projecte internacional Repte per l’educació mediàtica, organitzat per mSchools, un programa de Mobile World Capital Barcelona, en col·laboració amb la Generalitat de Catalunya, l’Ajuntament de Barcelona i la GSMA. L’acte de presentació va tenir lloc a la fira Mobile World Congress Barcelona 2023, que se celebra des del 27 de febrer i fins avui a Fira de Barcelona.

Xirgo va dir que es congratula que l’acte de presentació dels sis treballs seleccionats pel projecte mSchools s’hagi fet en un entorn altament tecnològic com el Mobile, perquè això demostra que aquest sector de les comunicacions no només es preocupa pels elements tècnics, sinó que també està compromès amb els continguts que es difonen.

Xirgo va explicar que tant el CAC com la PRAI treballen de manera intensa en el camp de l’educació mediàtica des de fa alguns anys i va afegir: “La PRAI va signar avui fa just una setmana a París la Declaració de les xarxes de reguladors de mitjans i de seguretat en línia amb motiu de la conferència mundial de la UNESCO Per una internet de confiança”.

El president del CAC va citar dades del darrer Eurobaròmetre del Parlament Europeu, segons les quals la confiança per distingir entre notícies reals i notícies falses disminueix amb l’edat i augmenta amb el nivell d’educació. “Com més formats estem, els europeus tenim més confiança a l’hora de saber distingir una fake news”, va afirmar.

Acte de presentació dels sis treballs seleccionats

En el projecte Repte per l’educació mediàtica hi van participar 6 dels 12 membres de la PRAI. En concret, l’Ente Nacional de Comunicaciones (ENACOM) de l’Argentina; el CAC; la Comisión de Regulación de Comunicaciones (CRC) de Colòmbia; l’Instituto Federal de Comunicaciones (IFT) de Mèxic; el Consejo Consultivo de Radio y Televisión (CONCORTV) del Perú, i l’Entidade Reguladora para a Comunicação Social (ERC) de Portugal.

La iniciativa d’mSchools suposa la selecció de bones experiències d’aprenentatge realitzades per docents amb l’objectiu d’impulsar l’educació en comunicació audiovisual a l’aula. Amb aquest objectiu, un jurat, integrat per professionals de l’àmbit educatiu i per representants dels consells audiovisuals promotors, ha seleccionat sis experiències d’aprenentatge, una per cada un dels àmbits geogràfics de referència dels col·laboradors.

Els projectes educatius s’han seleccionat en funció de tres eixos: educar en el consum crític de la informació, especialment pel que fa a la detecció de desinformació; impulsar una ciutadania digital activa i responsable, pel que fa a la llibertat d’expressió i d’informació, així com al foment de societats més inclusives, i impulsar la identitat digital i la seguretat a internet, àmbit que es focalitzarà en els drets i les responsabilitats digitals, en el dret a la privacitat i en els reptes que suposen els algoritmes, els influenciadors (influencers) i la publicitat.

Les propostes pedagògiques s’han posat en pràctica amb alumnes de 6 a 18 anys i el jurat ha valorat tant l’aprenentatge de l’alumnat com el resultat final.

Les propostes seleccionades i presentades ahir al MWC han estat les següents:

- Argentina: No todo es lo que parece – La construcción crítica de las noticias y los riesgos de miradas ingenuas. Paula Valenzuela i Analia Moschini. EESO 264 Constituyentes. Santa Fe.

- Catalunya: Fakes, Memes, Phishing i derivats. Informats o desinformats? Montse Jiménez i Elisabet Avelli. Vedruna-Prats de la Carrera. Palafrugell.

- Colòmbia: Aurora en el camino del tiempo. Frank William Cayapur Delgado. Instituto Técnico Agropecuario Nasa We sx Kiwe. Caldono, Cauca.

- Mèxic: Informando a la Juventud. Enedina Mónica Velázquez Mendoza. Escuela Secundaria Técnica No. 30 Ing. Alejandro Guillot Shiaffino. Ciudad de México.

- Perú: Radio con niñas y niños andinos. Margarita Gutiérrez i Alejandro Molina. EESP Pukllasunchis. Cusco.

- Portugal: Onlife.com@BEMM media informação. Rui Abreu i Maria de Graça Madeira da Silva. Escola Básica Marquês de Marialva. Cantanhede.

mSchools és una comunitat global de docents, investigadors i responsables de polítiques compromesos a impulsar un canvi en l’educació mitjançant la integració de l’ús de la tecnologia en l’educació. L’entitat es va crear el 2013 com una col·laboració publicoprivada entre la GSMA, el Departament d’Educació de la Generalitat i l’Ajuntament de Barcelona. Compta amb 2.600 escoles implicades i 13.000 docents col·laboradors.

Projecte “Repte per l’educació mediàtica”


Foto 2


Foto 3


Foto 4