El CAC i Educació elaboren unes recomanacions per a un bon ús de les videotrucades en entorns educatius

  • Pretenen ser unes pautes de bones pràctiques davant les situacions que es produeixen en alguns casos durant les videotrucades amb professors i s’emmarquen en la campanya “Aprendre amb les pantalles” del CAC
     
  • Es proposa mantenir les mateixes normes sobre vestimenta, higiene i hàbits que hi ha per a les classes presencials. També, abstenir-se d’involucrar-hi més persones que les convidades pel professor
     
  • S’aconsella parlar amb un llenguatge concís i respectuós. També, mantenir sempre la imatge de manera que es vegi la cara de cada participant, però, alhora, tancar el micròfon quan no es tingui el torn de paraula
     
  • No es poden enregistrar ni manipular imatges del professorat o dels companys per exposar-les a les xarxes socials

El Consell de l’Audiovisual de Catalunya (CAC), en el marc del programa eduCAC, i el Servei Educatiu de l’Alt Empordà del Departament d’Educació han elaborat unes recomanacions per a un ús responsable de les videotrucades en entorns educatius. Les mesures inclouen elements de comportament davant la càmera, així com restriccions pel que fa al dret a la pròpia imatge, tant dels companys de classe com dels professors.

Els consells es classifiquen en tres estadis: en primer lloc, abans de començar la videotrucada, es proposa mantenir les mateixes normes sobre vestimenta o higiene que hi ha per a les classes presencials, així com la conveniència de no menjar i d’habilitar un espai reservat i amb bona il·luminació. També, abstenir-se d’involucrar-hi més persones que les convidades pel professor.

En segon lloc, durant la videotrucada, s’aconsella parlar amb un llenguatge correcte i respectuós, i com més clar i concís millor. També, mantenir sempre la imatge de manera que es vegi la cara de cada participant, però, alhora, tancar el micròfon quan no es tingui el torn de paraula. Si es vol fer una captura de pantalla dels companys, per exemple per publicar-la en una xarxa social, cal demanar prèviament permís a tots els intervinents.

En tercer lloc, un cop feta la transmissió, s’informa sobre les restriccions que hi ha en relació amb el material audiovisual. En concret, no es poden enregistrar ni manipular imatges del professorat o dels companys per riure-se’n en les xarxes socials. Tampoc és permès enregistrar o distorsionar un tall de veu del professor  ni usar aquest material fora del context de l’aprenentatge. Finalment, es recorda que el material educatiu que lliura el professorat pot tenir drets d’autor i que si es fa servir en altres entorns cal citar-ne l’origen.

La iniciativa va sorgir del Servei Educatiu de l’Alt Empordà i de la Xarxa Territorial de Cultura Digital, quan els coordinadors dels centres de la comarca van comprovar les situacions que es produïen quan, a causa del confinament, es van començar a fer classes mitjançant les videotrucades.

El Servei es va adreçar als responsables del programa eduCAC del Consell i de manera conjunta es van redactar les recomanacions esmentades amb un format gràfic. El cartell es distribuirà a les famílies i als centres educatius de l’Alt Empordà, alhora que es posa a disposició de tots els centres escolars de la resta de Catalunya.

Campanyes del CAC durant el confinament

El Consell de l’Audiovisual de Catalunya (CAC) va posar en marxa, el 29 d’abril passat, una campanya per fer un ús responsable de les pantalles durant el confinament per l’alerta sanitària. En concret, s’emeten dos anuncis, un per fer un bon ús de les pantalles durant l’aprenentatge en línia i un altre per utilitzar amb seguretat les xarxes socials.

La campanya, que s’emmarca en el programa eduCAC, està sent emesa actualment  per TV3, betevé, La Xarxa i altres televisions locals, i per Catalunya Ràdio i diverses ràdios privades i públiques. Els vídeos també estan sent difosos per les xarxes socials.

Prèviament, del 8 al 26 d’abril, el CAC va emetre una altra campanya, en aquest cas amb quatre anuncis, per lluitar contra la desinformació i per fer un ús responsable de les pantalles durant el confinament.

Creix l’ús del programa eduCAC

En el darrer mes, els usuaris actius del web educac.cat han augmentat un 120% i les visualitzacions de pàgines han crescut un 70,68%.

Analitzat el període del confinament (del 13 de març al 9 de maig), les pàgines més consultades són les dedicades a aprendre a detectar fake news, d’una banda, i a com utilitzar imatges i música lliures de drets, de l’altra.

Quant als materials específics perquè hi treballi l’alumnat, els més consultats són els relacionats amb la perspectiva de gènere i el consum responsable de la informació.

Durant el confinament, les subscripcions al programa eduCAC han crescut un 11%. Actualment hi estan subscrites 1.800 persones, majoritàriament professorat que rep de manera periòdica els butlletins amb informació sobre educació mediàtica i com treballar-la a l’aula.  

 El programa eduCAC és una proposta del CAC per tal de fomentar l’educació mediàtica. Tot el material que s’hi ofereix és gratuït i s’acompanya d’una guia per al professorat. Els materials eduCAC estan estructurats en quatre àmbits: informació, entreteniment, publicitat i bones pràctiques, que es poden treballar a nivell teòric i també mitjançant la reflexió i el debat que aporten els itineraris transversals (treball en valors sobre la perspectiva de gènere, la diversitat cultural i la identitat digital). La part pràctica es concreta mitjançant els  projectes d’aula i també s’hi poden trobar tutorials per aprendre a fer una producció audiovisual.

Reflexions per a un ús responsable de les videotrucades en entorns educatius