El CAC premia 16 treballs que fomenten l’educació en comunicació audiovisual a les escoles
- Els treballs tracten sobre l’impacte de les xarxes socials, els problemes de la pagesia, la integració d’alumnes nouvinguts, la representació de la mort i l’experimentació de tècniques audiovisuals avançades, com l’stop-motion, els platós virtuals i els TikTubes
- A la XX edició dels Premis eduCAC s’hi han presentat 93 treballs
El Consell de l’Audiovisual de Catalunya (CAC) ha lliurat avui, 31 de maig, els Premis eduCAC, adreçats a l’alumnat i al professorat dels centres educatius de Catalunya i que tenen com a objectiu fomentar l’educació en comunicació audiovisual. A l’edició d’enguany, la XX, s’hi han presentat 93 treballs.
El lliurament dels premis ha tingut lloc a l’Auditori Municipal de Terrassa. L’acte ha comptat amb la intervenció del president del CAC, Xevi Xirgo, i de la consellera secretària i responsable de l’àmbit educatiu, Laura Pinyol. També hi han intervingut la secretària general del Departament d’Educació, Patrícia Gomà, i la regidora d’Educació, Solidaritat i Cooperació de l’Ajuntament de Terrassa, Teresa Ciurana.
Xirgo ha destacat que els premis eduCAC celebren la vintena edició i ha dit que en aquest període el sector audiovisual s’ha transformat de manera notable. “El que no ha canviat és el perill que la ràdio, la televisió o Tik-Tok us enganyin amb notícies falses i mitges veritats. Aquesta és una de les funcions del CAC i dels premis eduCAC. Ensenyar-vos com es treballa en aquest món perquè veieu els riscos que comporta”.
Pinyol ha celebrat que els premis siguin “un excel·lent termòmetre per saber quines són les inquietuds dels infants i els joves, que ens permeten copsar de primera mà la seva mirada sobre el món, els seus temors i les seves esperances. Una oportunitat d’escoltar-los amb veu pròpia que el CAC ha de saber traslladar als seus programes pensats per a les escoles”.
Gomà ha dit: “Hem de ser capaços d’aprendre a utilitzar les eines digitals que tenim a l’abast en les estratègies d’aprenentatge. Vosaltres, els docents, ja ho heu començat a fer. És fonamental la feina que feu als vostres centres i per això us hi volem acompanyar per continuar treballant compromesos amb la formació de ciutadans crítics i responsables”.
El jurat ha concedit 16 premis, que estan distribuïts en tres categories. La primera (A) està adreçada a l’alumnat i s’hi podien presentar des del segon cicle d’educació infantil fins a secundària postobligatòria, així com treballs d’innovació en la integració.
En la segona categoria (B) hi podia participar l’alumnat de batxillerat que hagués realitzat el treball de recerca.
En la tercera categoria (C) hi podia participar el professorat de centres educatius de Catalunya dels mateixos ensenyaments que la categoria A.
Els treballs premiats, en el cas de l’alumnat de primària, tracten, com ha estat habitual en edicions anteriors, de la mateixa creació de continguts audiovisuals, la qual cosa ve acompanyada de reflexions sobre el llenguatge audiovisual. També hi ha hagut un treball, d’alumnes de 5è curs, sobre el foment del català.
El treballs premiats, en el cas de l’alumnat de secundària i del professorat, es poden enquadrar en dos grans blocs: un primer de tipus temàtic, amb interessos com l’impacte i els perills de les xarxes socials (quatre treballs), els problemes de la pagesia (dos treballs), la integració d’alumnes nouvinguts, les problemàtiques socials i la representació de la mort; i un segon bloc, centrat en l’experimentació de tècniques audiovisuals avançades, como l’stop-motion, els platós virtuals i els TikTubes.
Val a dir que els premis evidencien que determinats centres ja han incorporat l’educació en comunicació audiovisual en els seus estudis, de manera transversal i aplicada en diverses etapes educatives. En concret, en 6 dels 16 centres premiats s’ensenya alfabetització audiovisual de manera consolidada des de fa diversos cursos, en un cas des del 2015.
Els Premis eduCAC s’adrecen als centres educatius ordinaris i als d’educació especial, tant públics com privats. Els nivells escolars convocats són els següents: segon cicle d’educació infantil, primària, secundària obligatòria (ESO i cicles de formació professional bàsica) i secundària postobligatòria (batxillerat i cicles formatius de grau mitjà i de grau superior i programes de formació i inserció-PFI).
En l’edició actual dels Premis eduCAC hi ha 8 subcategories, cadascuna amb un primer i un segon premi (dotats amb 1.000 i 500 euros, respectivament). La dotació total dels premis és de 12.000 euros.
Els destinataris dels premis de la categoria A són les escoles premiades, atès que es tracta d’un treball fet pels alumnes sota la direcció del professor o professora. En canvi, en el cas de les categories B i C, els premis es destinen als alumnes i professors, respectivament, autors dels treballs guanyadors.
El jurat estava integrat per Laura Pinyol (presidenta), Margarida Almirall, Carlos Baraibar, Ramon Breu, Carme Mayugo, Ramon Pavia, Elisa Pont, Xavier Puig i Jordi Rodon. La secretària va ser Davínia Ligero.
Podeu consultar el veredicte del jurat amb la glossa dels treballs aquí.
ANNEX: GUANYADORS DE LA XX EDICIÓ DELS PREMIS EDUCAC
CATEGORIA A. Centres educatius
Segon cicle d’educació infantil i cicle inicial d’educació primària
1r premi. Escola Minyons d’Urgell (Fondarella)
Curs: 2n
Telenotícies Fondarella en directe
2n premi (ex aequo). Escola Montserrat (Sarrià de Ter)
Som el que volem. Ficció amb el Chroma. Curs: P5
Girona Film Festival, som jurat! Curs: P4 a 2n
Cicles mitjà i superior d’educació primària
1r premi. Escola Ramon Muntaner (Peralada)
Curs: 6è A
Fem ràdio a l’escola!
2n premi. Escola L’Entorn (Porqueres)
Curs: 5è i 6è A i B
L’informatiu de Ràdio L’Entorn
El jurat reconeix amb una menció especial l’Escola Joan Maragall, de Vilanova del Camí, pel projecte Comunicació oral a l’escola: La veu Maragall dels alumnes de 5è.
Educació secundària obligatòria i cicles de formació professional bàsica
1r premi. Institut La Garrotxa (Olot)
Curs: 4t d’ESO
Mai més
2n premi. Institut Antoni de Martí i Franquès (Tarragona)
Curs: 4t d’ESO
La Gaseta del Martí
El jurat reconeix amb una menció especial l’Institut Creixen, de Terrassa, pel projecte Som Terrassa. Projecte d’integració d’alumnat nouvingut a través del municipi, dels alumnes de l’aula d’acollida.
Batxillerat
1r premi. Institut Euclides (Pineda de Mar)
Curs: 1r
El documental: Una finestra al món
2n premi. Institut Escola Vedruna Balaguer (Balaguer)
Curs: 1r
L’agricultura i la ramaderia, en perill?
Treballs d’innovació en la integració de l’educació mediàtica al currículum
1r premi. Col·legi Sant Josep (Sant Hilari Sacalm)
Curs: 3r de primària
TikTube amb els alumnes de tercer
2n premi. Escola de Mansuet (Collbató)
Curs: 6è de primària
El curtvalortratge: Les dues cares!
CATEGORIA B. Treballs de recerca de l’alumnat de batxillerat
Treballs de recerca de l’alumnat de batxillerat
1r premi. Berta Garcia Pujante. Escola Pia de Terrassa (Terrassa)
Què s’amaga darrere de les xarxes socials?
2n premi. Alexandre Paredes Malvehy. Monlau Centre d’Estudis (Barcelona)
Procés de creació i eficàcia d’un plató virtual per a televisió
Produccions audiovisuals
1r premi (ex aequo)
Jan Cánovas Cascante. Daina Isard, Cooperativa d’Ensenyament (Olesa de Montserrat)
La memòria d’una ànima eterna: Un curtmetratge musical sobre la mort
Joel Rodríguez Orth. Escola d’Art d’Olot (Olot)
Skógur, la creació d’un curtmetratge fet amb stop-motion
2n premi. Ivan Palau Casañas. Institut Milà i Fontanals (Vilafranca del Penedès)
Cep, persones, raïm i vi. El treball de l’home, el fruit de la terra
CATEGORIA C. Professorat
Professorat
1r premi. Cristian Reinaldos Gómez. Escola SOLC (Barcelona)
Projecte transversal d’audiovisuals
2n premi. Eloïsa Valero Antón. Institut Antoni de Martí i Franquès (Tarragona)
Retrat, autoretrat, selfie. Una mirada crítica a les xarxes socials
El jurat reconeix amb una menció especial el projecte La vida en un film i la trajectòria del mestre Jaume Martin Jordana, de l’Escola FEP Sant Josep Oriol de Barcelona.