El CAC insta al cessament immediat o modificació de la campanya institucional "Tenim clara la nostra destinació"

•    El Consell considera que la campanya no s'adequa a la normativa perquè destaca la gestió o els objectius assolits per la Generalitat en diferents aspectes relacionats amb l’obra de govern

El Ple del Consell de l’Audiovisual de Catalunya (CAC), en sessió tinguda avui, 13 de març, ha aprovat un acord que insta els prestadors Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA) i Radiocat XXI al cessament  immediat o modificació de la campanya institucional del Govern Tenim clara la nostra destinació perquè aquesta inclou missatges no permesos que destaquen la gestió de l’Executiu català. L’acord s’ha adoptat per majoria.

La campanya Tenim clara la nostra destinació que ha analitzat el CAC consta d’un anunci de televisió i d’una falca de ràdio, que han estat emesos per TV3 el 7 de març i per Catalunya Ràdio i RAC1 el 8 de març.

En l’espot televisiu hi apareix un tren que avança mentre una veu en off i unes sobreimpressions expliquen determinades fites aconseguides per la Generalitat. En concret, el relat publicitari  inclou continguts que destaquen la gestió o els objectius assolits per la Generalitat en diferents aspectes relacionats amb l’obra de govern, com ara educació, sanitat, serveis socials, llengua, polítiques d’habitatge i transports. El discurs es reforça amb diverses expressions en primera persona del plural que només es poden associar amb l’acció del Govern de la Generalitat.

La Llei 13/2022, de 7 de juliol, general de comunicació audiovisual (LGCA) estableix que les comunicacions comercials relatives a publicitat institucional es regeixen per la seva normativa específica.

La Llei 22/2005, de 29 de desembre, de la comunicació audiovisual de Catalunya (LCA) estableix, a l’apartat 2 de l’article 109, que la publicitat institucional no pot promoure ni desenvolupar campanyes que tinguin com a finalitat destacar la gestió o els objectius assolits pels poders públics. En el mateix sentit, la Llei de l’Estat 29/2005, de 29 de desembre, de publicitat i comunicació institucional, que té el caràcter de legislació bàsica, estableix la mateixa restricció.

D’acord amb les previsions de la LGCA en el tractament de la responsabilitat per comissió d’infraccions (apartat 3 de l’article 156), no incorrerà en responsabilitat administrativa el prestador del servei de comunicació audiovisual quan emeti comunicacions comercials audiovisuals elaborades per persones alienes al prestador i que suposin una infracció d’acord amb la normativa vigent sobre publicitat.

Tot i així, el precepte mateix preveu que en aquests supòsits el prestador haurà de cessar en l’emissió d’aquesta comunicació comercial al primer requeriment de l’autoritat audiovisual.

Acord 25/2024 sobre l’anàlisi dels missatges de publicitat institucional Tenim clara la nostra destinació, de la Generalitat de Catalunya