El canal infantil i juvenil SX3 és l’únic mitjà audiovisual català on la presència de les dones supera la barrera del 50%
• El SX3 (l’antic Super3) presenta una proporció de dones del 61,1%, mentre que la resta de ràdios i televisions es mantenen entre el 20% i el 40%
• És el primer cop que en un informe del CAC la presència de les dones iguala o supera el límit del 50% quan s’analitza el conjunt de la programació
• La consellera responsable de gènere del CAC, Laura Pinyol, destaca que la presència de les dones continua sent minoritària, però que les dades del SX3 són molt bona notícia perquè és un canal adreçat als més joves i ajuda a construir un marc mental
• La presència de dones en els equips dels programes que apareixen en pantalla arriba a la paritat, amb l’excepció del canal temàtic Esport3
El canal infantil i juvenil SX3 (l’antic Super3) és l’únic mitjà audiovisual català on la presència de les dones supera la barrera del 50%, segons un informe del Consell de l’Audiovisual de Catalunya (CAC) que analitza les principals ràdios i televisions catalanes. En la resta de mitjans es constata la persistència d’una infrarepresentació clara de les dones, que és màxima en el canal Esport3.
És el primer cop que en un informe del CAC la presència de les dones iguala o supera el límit del 50% quan s’analitza el conjunt de la programació. L’anàlisi se centra en els programes (propis o no) i en els informatius, però no inclou la ficció ni la publicitat.
En concret, el canal SX3 presenta una proporció de dones del 61,1% del total de la programació en els termes esmentats. El segon mitjà amb més presència de dones és 8tv, amb el 40,7%, seguit, amb valors molt similars, del canal 33 (40,5%) i de TV3 (39,4%), referits sempre al conjunt de la graella.
Els següents mitjans, amb percentatges al voltant d’un terç del total, són TVE Catalunya (33,6%), betevé (32,9%) i Catalunya Ràdio (32,5%).
Amb valors més baixos se situa RAC1, amb un percentatge de dones del 26,4%, i el canal especialitzat en esports Esport3, que presenta un percentatge del 19,4%.
La consellera responsable de gènere del CAC, Laura Pinyol, ha assenyalat: “El que ens mostra aquest informe és que, tal com hem recollit en estudis anteriors, la presència de les dones segueix sent minoritària, malgrat que el període analitzat inclou el 25N. Tot i això, hi ha elements que ens fan pensar en positiu, com el cas del SX3, on la presència de les dones supera el 60%. Això és una molt bona notícia perquè és un canal adreçat al públic jove i ajuda a construir un marc mental i un mapa de referents que realment pot apuntar un canvi de tendència”.
Aquestes dades es desprenen del darrer informe sobre pluralismes del CAC Els pluralismes i la diversitat en els continguts de la televisió i de la ràdio lineals. Setembre-desembre del 2022, que va ser aprovat al Ple del 26 de juliol.
L’informe del CAC corresponent al període setembre-desembre del 2022 és el segon d’una nova etapa en la qual s’han modificat les àrees i els tòpics analitzats. En concret, actualment els informes enfoquen una àrea d’estudi més àmplia i analitzen els diversos pluralismes (social, de gènere, informatiu, territorial i polític). L’informe actual inclou un monogràfic especial sobre el gènere.
Quant als equips dels programes que apareixen en pantalla, la major part de televisions analitzades presenten una configuració paritària o amb majoria de dones, menys el canal Esport3, on les professionals únicament representen 1 de cada 4 cares visibles.
A més de l’anàlisi quantitativa, l’informe del CAC estudia qualitativament la presència de les dones. Així, l’estudi mostra que l’edat esdevé un condicionant per a la presència de dones en els continguts de la major part dels serveis de comunicació audiovisuals analitzats. A les dones se les representa amb més assiduïtat que als homes com a persones joves i, en canvi, es tendeix a invisibilitzar-les entre el grup de persones grans.
De nou, el SX3 representa un cas singular, on l’edat no sembla un element distintiu en la representació d’homes i dones. A més, les dones hi apareixen representades amb més freqüència que els homes dins del grup de més de 65 anys.
Així, a tots els mitjans –tret de l’SX3− les dones es representen amb més intensitat que els homes com a actors ocasionals, amb un perfil poc qualificat i mancat de representació pública, reforçant l’estereotip que relega les dones a l’àmbit privat. I, a la inversa, als homes se’ls continua associant amb molta més freqüència que a les dones a una activitat professional relacionada amb l’esport, contribuint d’igual manera a una mirada reduccionista.
En aquest sentit, Pinyol ha dit que “la presència de les dones és reduïda especialment en àmbits com l’esport o la seguretat” i ha afegit que l’estudi mostra que “es perpetuen estereotips de gènere que fan que les dones s’identifiquen sovint més com a infermeres que com a metgesses o més com a mestres que no pas com a catedràtiques”.
Resulta destacable, però, que tot i que la presència de dones és quantitativament desequilibrada entre les veus polítiques a tots els mitjans generalistes analitzats, quan s’estudien els rols socials en el marc específic de la informació, el polític és justament un dels que més s’associa a les dones, incloent així la seva veu en el debat públic i la presa de decisions, un àmbit tradicionalment androcèntric.
Dia Internacional per l’Erradicació de la Violència vers les Dones
D’altra banda, coincidint amb la commemoració Dia Internacional per l’Erradicació de la Violència vers les Dones i amb el període d’anàlisi en la sèrie històrica d’informes específics sobre violències masclistes, l’informe del Consell també es fixa en el tractament de les violències masclistes en aquells serveis de comunicació audiovisual que compten amb informatius diaris.
Els resultats d’aquesta anàlisi posen de manifest que l’atenció informativa que es dedica a aquest tema se situa entorn del 3% a les dues televisions generalistes d’àmbit català analitzades (TV3 i TVE Catalunya) i al voltant del 2% a betevé, uns valors molt similars als dels darrers períodes analitzats. En el cas de les ràdios, el pes d’aquestes informacions se situa al voltant del 4,5%. A més, en els dos mitjans de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA) suposa el segon ítem informatiu més rellevant del quadrimestre, només superat pel conflicte bèl·lic a Ucraïna.
Pinyol ha assenyalat, que més enllà de les qüestions quantitatives, s’ha detectat la qualitat de les informacions sobre la lluita contra la violència de gènere. “Molts mitjans van convertir durant aquest quadrimestre aquestes notícies en informació de qualitat, de manera que no la van tractar de manera tangencial sinó tractant la violència de gènere com un problema estructural de la nostra societat”, ha dit.
SX3
En el darrer quadrimestre de l’any es va materialitzar la transformació del canal Super3 en el nou canal SX3, una oferta transmèdia concebuda com una plataforma digital de continguts de vídeo i àudio adreçats a la primera infància (franja de l’S3) i a infants més grans i preadolescents (franja de l’X3). En el marc de les noves formes de consum de continguts, es va renovar la pàgina web i les aplicacions per a televisors intel·ligents, mòbils i tauletes, entre altres dispositius. La nova programació es va estrenar el 10 d’octubre de 2022. El nou canal comparteix canal amb el 33, que comença la programació a les 22 hores. La quota de pantalla a Catalunya del conjunt de l’SX3/33 es va situar en el 0,4% durant el mes de desembre.
Informe 13/2023, d’19 de juliol, de l’Àrea de Continguts, Els pluralismes i la diversitat en els continguts de la televisió i de la ràdio lineals. Setembre-desembre del 2022