Llei de serveis digitals: la Comissió celebra l’acord polític sobre normes que garanteixen un entorn en línia segur i responsable

La Comissió celebra el ràpid acord polític assolit entre el Parlament Europeu i els estats membres de la Unió Europea (UE) sobre la proposta de la Llei de serveis digitals - Digital Services Act (DSA) feta per la Comissió el desembre del 2020. La DSA estableix un nou estàndard sense precedents perquè  les plataformes en línia retin comptes sobre continguts il·legals i nocius. Així mateix, la DSA proporcionarà una millor protecció a les persones usuàries d’internet i als seus drets fonamentals, i definirà un conjunt únic de normes al mercat interior, amb l’objectiu de contribuir al fet que les plataformes més petites puguin progressar.

La presidenta de la Comissió Europea, Ursula von der Leyen, ha manifestat que “L’acord d’avui sobre la Llei de serveis digitals és històric, tant pel que fa a la rapidesa com al fons. La DSA actualitzarà les regles bàsiques de tots els serveis en línia a la UE. Garantirà que l’entorn en línia continuï sent un espai segur, tot salvaguardant la llibertat d’expressió i les oportunitats per a les empreses digitals. Dona efectes pràctics al principi que allò que és il·legal fora de línia hauria de ser il·legal en línia. Com més gran sigui la mida, més grans són les responsabilitats de les plataformes en línia. L’acord d’avui, que complementa l’acord polític sobre la Llei de mercats digitals del mes passat, envia un senyal fort: a tots els europeus, a totes les empreses de la UE i als nostres homòlegs internacionals”.

La vicepresidenta executiva d’una Europa preparada per a l’era digital, Margrethe Vestager, ha afegit que “amb la DSA ajudem a crear un entorn en línia segur i responsable. Les plataformes han de ser transparents sobre les seves decisions de moderació del contingut i evitar que la desinformació perillosa es torni viral i que s’ofereixin productes no segurs als mercats. Amb l’acord d’avui ens assegurem que les plataformes siguin responsables dels riscos que els seus serveis poden suposar per a la societat i els ciutadans”.

El comissari per al Mercat Interior, Thierry Breton, ha comentat que, «amb la DSA, el temps de les grans plataformes en línia que es comporten com si fossin “massa grans per a preocupar-se ” s’està acabant. La DSA està establint obligacions clares i harmonitzades per a les plataformes, proporcionades a la mida, a l’impacte i al risc. Encomana a la Comissió la supervisió de plataformes molt grans, inclosa la possibilitat d’imposar sancions efectives i dissuasives de fins a un 6% de la facturació global o, fins i tot la, prohibició d’operar al mercat únic de la UE en cas d’incompliments greus reiterats. Les institucions de la UE han treballat colze a mà en un temps rècord, amb determinació i ambició per protegir els nostres ciutadans en línia».

Un nou marc per als serveis digitals

El nou marc de la DSA es basa en els valors europeus, com ara el respecte dels drets humans, la llibertat, la democràcia, la igualtat i l’estat de dret. Reequilibrarà els drets i les responsabilitats dels usuaris, els intermediaris en línia, incloses les plataformes en línia, així com les plataformes en línia molt grans, i les autoritats públiques.

La DSA conté obligacions de diligència deguda a tota la UE que s’aplicaran a tots els serveis digitals que connecten els consumidors amb béns, serveis o continguts, inclosos nous procediments per a l’eliminació més ràpida de contingut il·legal, així com una protecció integral dels drets fonamentals dels usuaris en línia.

En l’àmbit d’aplicació de la DSA hi ha diversos serveis d’intermediació en línia. Les seves obligacions en virtut de la DSA depenen del seu paper, la seva mida i el seu impacte en l’ecosistema en línia. Aquests serveis d’intermediació en línia inclouen:

  • Serveis intermediaris que ofereixen infraestructura de xarxa: proveïdors d’accés a Internet, registradors de noms de domini;
  • Serveis d’allotjament, com ara serveis de cloud computing i allotjament web;
  • Cercadors en línia molt grans, amb més del 10% dels 450 milions de consumidors de la UE, i, per tant, amb més responsabilitat en l’aturada dels continguts il·legals en línia;
  • Plataformes en línia que reuneixen venedors i consumidors, com ara mercats en línia, botigues d’aplicacions, plataformes d’economia col·laborativa i plataformes de xarxes socials;
  • Plataformes en línia molt grans, amb un abast de més del 10% dels 450 milions de consumidors de la UE, que podrien suposar riscos particulars en la difusió de continguts il·legals i perjudicis per a la societat.

Concretament, la DSA conté:

  • Mesures per combatre béns, serveis o continguts il·legals en línia, com ara:
    • un mecanisme perquè els usuaris puguin marcar fàcilment aquest contingut i perquè les plataformes cooperin amb els anomenats “marcadors de confiança”;
    • noves obligacions sobre la traçabilitat dels usuaris empresarials als mercats en línia;
  • Noves mesures per empoderar els usuaris i la societat civil, com ara:
    • la possibilitat d’impugnar les decisions de moderació de continguts de les plataformes i de sol·licitar reparacions, ja sigui mitjançant un mecanisme de controvèrsia extrajudicial o un recurs judicial;
    • la prestació d’accés a investigadors examinats a les dades clau de les plataformes més grans i la prestació d’accés a les ONG pel que fa a l’accés a dades públiques, per oferir més informació sobre com evolucionen els riscos en línia;
    • mesures de transparència per a plataformes en línia sobre una varietat de qüestions, inclosos els algorismes utilitzats per recomanar contingut o productes als usuaris;
  • Mesures per avaluar i mitigar riscos, com ara:
    • obligacions per a plataformes molt grans i motors de cerca en línia molt grans de prendre mesures basades en riscos per evitar el mal ús dels seus sistemes i sotmetre’s a auditories independents dels seus sistemes de gestió de riscos;
    • Mecanismes per adaptar-se de manera ràpida i eficient en resposta a crisis que afecten la seguretat pública o la salut pública;
    • Noves garanties per a la protecció de menors i límits en l’ús de dades personals sensibles per a publicitat dirigida.
  • Supervisió i aplicació millorades per part de la Comissió quan es tracta de plataformes en línia molt grans. El marc de supervisió i d’execució també confirma el paper important dels coordinadors independents de serveis digitals i de la Junta de Serveis Digitals

Propers passos

L’acord polític assolit pel Parlament Europeu i el Consell està subjecte ara a l’aprovació formal dels dos colegisladors. Un cop adoptat, la DSA serà d’aplicació directa a tota la UE durant quinze mesos o a partir de l’1 de gener de 2024, el que es produeixi més tard, després de l’entrada en vigor. Pel que fa a les plataformes en línia molt grans i els motors de cerca en línia molt grans, la DSA s’aplicarà des d’una data anterior, és a dir, quatre mesos després de la seva entrada en vigor.

Antecedents

La Comissió va fer la seva proposta sobre la Llei de serveis digitals el 15 de desembre de 2020, juntament amb la proposta de la Llei de mercats digitals, sobre la qual el Parlament Europeu i el Consell van arribar a un acord polític el 22 de març de 2022, un document de preguntes i respostes actualitzat que està disponible aquí. Els acords polítics sobre aquests dos fitxers treballaran conjuntament per garantir un entorn en línia segur, obert i just a la UE.

Per saber-ne més

Fact page on the Commission's proposal on the Digital Services Act
Digital Services Act: Questions and answers on the Commission proposal