El president del CAC, Xevi Xirgo, afirma que la recerca és una eina essencial per ser capaços de diferenciar la informació de la desinformació

• El Consell atorga el primer Premi a la investigació sobre comunicació audiovisual a Ariadna Moreno Pellejero per un treball sobre les aportacions estètiques de la cineasta Chantal Akerman
• El CAC descentralitza, per segon any, el lliurament dels premis de recerca, per tal d’apropar-los a les diferents universitats catalanes i connectar amb les noves generacions d’investigadors
• El conseller de Recerca i Universitats, Joaquim Nadal, diu que el Govern està compromès en l'avaluació de l'impacte social de la recerca, amb aplicabilitat i retorn i que els premis mostren el camí
• El segon premi és per a un estudi que analitza el paper dels mitjans de comunicació en la discriminació, invisibilització i estigmatització de les persones amb diversitat funcional
El Consell de l’Audiovisual de Catalunya (CAC) ha atorgat el primer guardó dels 35 Premis CAC a la investigació sobre comunicació audiovisual a Ariadna Moreno Pellejero pel treball La forma-ritual del cine de Chantal Akerman: Hacia un espectador encarnado. L’estudi analitza les aportacions estètiques de la cineasta belga Chantal Akerman, per tractar d’esbrinar de quina manera els motius visuals i narratius de les seves pel·lícules activen unes reflexions determinades en les persones espectadores.
Els premis han estat lliurats avui, 11 de març, en un acte que ha tingut lloc a la Universitat Rovira i Virgili (URV). En l’acte hi han assistit el conseller de Recerca i Universitats, Joaquim Nadal, el president del CAC, Xevi Xirgo, la vicepresidenta del CAC i responsable de l’àmbit de recerca, Rosa Maria Molló, l’alcalde de Tarragona i vicepresident de la Diputació, Rubén Viñuales, el rector de la URV, Josep Pallarès, el degà de la Facultat de Lletres de la URV, Antoni Nomdedeu, i la directora del Departament d’Estudis de Comunicació de la URV, Núria Araüna.
Es tracta del segon cop, en 35 anys, que el lliurament de premis té lloc fora de la ciutat de Barcelona i la iniciativa té com a objectius apropar els premis a l’àmbit universitari a tot el territori de Catalunya i connectar amb les noves generacions d’investigadors.
En concret, s’ha elegit la URV perquè enguany se celebren els 15 anys dels estudis de Comunicació en aquesta universitat i perquè la directora del Departament d’Estudis de Comunicació de la URV, Núria Araüna, va ser guanyadora del segon premi en la 27 edició dels Premis. A més, la URV compta, des del 2008, amb el Grup de Recerca en Comunicació Asterisc.
En aquest sentit, el Consell té la voluntat de continuar portant els premis a diferents universitats d’arreu de Catalunya.
Nadal, que ha fet la cloenda de l’acte, ha destacat que “és imprescindible que el CAC promogui la recerca en el seu camp. La recerca pel futur i la prosperitat de Catalunya ho ha d'impregnar tot d'una forma natural, fer-la només en determinats àmbits i no en d'altres, no seria suficient.” A més, el conseller s’ha posicionat a favor de la recerca aplicada: “Des del Govern estem compromesos en l'avaluació de l'impacte social, amb aplicabilitat i retorn. Els premis avui guardonats ens en mostren el camí.”
Xirgo ha destacat que el fet de celebrar el lliurament dels premis a Tarragona respon a la voluntat del Consell d’acostar la institució a tot el país i ha afegit que la recerca és fonamental per definir la situació del sector: “Separar el gra de la palla, saber què és veritat i què és mentida, i ja no parlem d’allò que serà fet per Intel·ligència Artificial, costarà cada cop més. En dies de boira, en definitiva, la recerca s’ha de convertir en els nostres llums antiboira”.
Els Premis CAC a la investigació sobre comunicació audiovisual volen reconèixer la recerca de qualitat en comunicació audiovisual. Al llarg de 35 edicions, s’han premiat 96 persones, entre premis, accèssits i mencions especials, pertanyents a 10 universitats (52 dones i 44 homes).
En la 35 edició s’han presentat 18 treballs de recerca: 11 tesis doctorals, 5 treballs de fi de màster, 1 treball de fi de grau i 1 treball de recerca específic .
El treball que ha rebut el primer premi analitza les aportacions estètiques de l’obra cinematogràfica de Chantal Akerman (1950 – 2015). En concret, l’objectiu de la tesi és respondre a la pregunta de com el cinema d’Akerman arriba a la persona espectadora activant alguna cosa que abans no existia. Per respondre a la pregunta, l’autora aborda alguns motius visuals i narratius que es reiteren en les pel·lícules d’Akerman, basades en una descripció de l’ordinari. Es tracta, segons la guanyadora, d’una manera d’actuar profundament vinculada a les cerques personals d’Akerman, com a filla de supervivents d’Auschwitz i com a dona cineasta.
El treball, premiat amb 5.000 euros, és la tesi doctoral de Ariadna Moreno Pellejero, de la Universitat Pompeu Fabra.
Segon premi
Així mateix, s’ha lliurat un segon premi a Roger Sabà Riera pel treball El capacitisme en els mitjans de comunicació: La percepció sobre les representacions socials del capacitisme per part de les persones amb diversitat funcional d'entre 20 i 45 anys a Catalunya.
El treball analitza el paper dels mitjans de comunicació en la discriminació, invisibilització i estigmatització de les persones amb diversitat funcional. L’autor estudia el capacitisme i en concret analitza les condicions socioeconòmiques, la manca d’accessibilitat en el transport i els edificis i les expressions despectives contra les persones amb diversitat funcional que creen aquesta estructura mental.
L’estudi, premiat amb 2.000 euros, és el treball de fi de màster de Sabà, de la Universitat Autònoma de Barcelona.
Dues mencions especials
El jurat ha atorgat dues mencions (sense dotació econòmica), la primera a Júlia Vilasís-Pamos (UPF) pel treball Identitat gamer, classe social i gènere. Una anàlisi dels discursos del col·lectiu adolescent sobre la cultura del videojoc i les practiques videolúdiques.
Aquesta tesi doctoral analitza el paper que juguen la classe social i el gènere en els processos de construcció de la identitat gamer, entre el col·lectiu adolescent de 14 i 15 anys escolaritzat a Barcelona i Vic.
La segona mencio ha estat per a Ignasi Prat Altimira (UVic-UCC) pel treball Iconologia i pervivència de la imatge política: una perspectiva des de la praxi artística.
Es tracta d’un estudi assagístic que s’aproxima a la qüestió de la imatge del poder estudiada des de la iconologia política i la identificació de patrons. L’autor presenta una recerca qualitativa que posa l’accent en la aplicabilitat dels resultats i que aporta la seva experiència professional com a artista visual.
• Primer premi: La forma-ritual del cine de Chantal Akerman: Hacia un espectador encarnado.
• Menció especial: Identitat gamer, classe social i gènere. Una anàlisi dels discursos del col·lectiu adolescent sobre la cultura del videojoc i les pràctiques videolúdiques.
• Menció especial: Iconologia i pervivència de la imatge política: una perspectiva des de la praxi artística.
