Els experts consideren que el Big Data es podrà utilitzar en l’entorn audiovisual per fer continguts personalitzats i recomanacions per a la graella de programació
- Les 8es Jornades Tecnològiques del CAC avaluen les aplicacions que ofereix el Big Data en el món audiovisual
- La tecnologia actua ja en temps real i permet recomanar allargar programes que tenen audiències grans
- El president del CAC considera que el Big Data serà un dels eixos centrals del negoci audiovisual
Els experts que han intervingut avui, 8 de novembre, en les 8es Jornades Tecnològiques del Consell de l’Audiovisual de Catalunya (CAC) han coincidit a afirmar que el Big Data té un llarg recorregut per davant que el convertirà en una eina que serà aplicada àmpliament en el món audiovisual, per bé que tot just s’està començant a treballar en aquesta línia.
El cap de Desenvolupament de Programari del Departament d’Enginyeria de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA), Alberto Alejo Marcos, ha explicat que l’objectiu de la seva empresa en relació amb el Big Data és conèixer millor el perfil dels seus usuaris. “Els projectes en els quals estem treballant són saber els perfils, saber com fugen de les nostres televisions i els rebots que fan quan se’n van, però tornen al cap d’una estona”, ha dit.
El responsable de la CCMA ha explicat que han acumulat un terabyte de dades, que estan començant a utilitzar. “Encara ens falta molt per conèixer l’audiència i per saber el que passa en temps real, però continuem treballant amb dos objectius en l’horitzó: per una banda, ser capaços de fer recomanacions de continguts personalitzats i, per l’altra, fer recomanacions per a la graella de la programació en funció de les dades que rebem”, ha explicat.
El director de Research for Data Science d’Eurecat Centre Tecnològic de Catalunya, Carlos Castillo, ha explicat que ha treballat per a diverses empreses de la comunicació, com Al Jazzira, per conèixer el cicle de vida de les notícies que emeten via web. “El que hem vist que és que el més habitual és que la gent deixi de tenir interès en una notícia en el termini d’un dia, que en el cas de les peces d’opinió arriba als dos dies”, ha explicat i ha afegit que l’actuació de les xarxes socials influeix en la longevitat d’una notícia.
Castillo ha explicat que l’aplicació del Big Data en aquest cas va consistir a fer una predicció de la longevitat que tindria una notícia amb les dades que es recullen en els primers cinc minuts després de llançar-la. “Per fer determinades notícies s’utilitzen molts esforços i diners, que es volen optimitzar, de manera que si una notícia no té una bona predicció, el que es fa és modificar-la i fer-hi les correccions oportunes per millorar-ne les perspectives. Aquesta tècnica predictiva també la utilitzem per saber si una notícia tindrà un recorregut llarg i, per tant, val la pena fer un material afegit, com ara una infografia, que és una tasca que requereix certa planificació i temps”, ha assenyalat.
El catedràtic de la Universitat Politècnica de Catalunya Ricard Gavaldà ha rebaixat les possibilitats del Big Data i ha dit que en aquesta, com en qualsevol tecnologia disruptiva, hi ha un pic molt elevat d’expectatives en l’inici, però que gradualment es rebaixen amb el pas del temps. “Crec que amb el Big Data estem en aquest punt de màxima expectativa. Crec que s’espera massa del Big Data”, ha matisat.
Per Gavaldà el Big Data presenta el problema que manega un nombre enorme de dades i que cal ser capaços de visualitzar-les d’una manera entenedora. Segons aquest investigador, la denominació que millor s’adequaria a Big Data seria la de Real World Data, atès que en el passat es feien enquestes amb mostres de població, però amb les tècniques actuals, es pot extreure informació del 100% d’aquesta mateixa població. Ha afegit que el sistema pot ajudar en aspectes com ara la creativitat, però sense arribar a substituir la imaginació humana.
La sessió ha estat presentada pel president del CAC, Roger Loppacher, que ha assegurat que, en la seva opinió, hi haurà grans aplicacions del Big Data en l’entorn audiovisual. “El Big Data ens permet veure com evolucionen les audiències i com es poden maximitzar determinats continguts. Per tant, crec que el Big Data serà un dels eixos centrals del negoci audiovisual”, ha explicat Loppacher, que ha puntualitzat que, com a regulador, una de les preocupacions és la de poder garantir que les empreses audiovisuals facin un bon ús de les dades.