El CAC insta que cessi de manera immediata l’emissió en ràdios i televisions de la campanya institucional sobre el Pla Catalunya Lidera
- El Consell assenyala que el Pla Catalunya Lidera és una compilació d’accions de futur que el Govern preveu dur a terme, mentre que la normativa sobre publicitat institucional només permet com a objecte la informació sobre els serveis públics
- L’acord fa referència a la CCMA i a Radiocat XXI (RAC1) i es fa extensiu a qualsevol altre prestador que emeti la campanya
El Ple del Consell de l’Audiovisual de Catalunya (CAC), en sessió tinguda avui, 28 de juliol, ha aprovat un acord que insta els prestadors Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA) i Radiocat XXI que cessin de manera immediata l’emissió de la campanya institucional del Govern sobre el Pla Catalunya Lidera, perquè anuncia actuacions futures, mentre que la normativa sobre publicitat institucional només permet informació sobre els serveis públics. L’acord s’ha adoptat per majoria.
La campanya sobre el Pla Catalunya Lidera que ha analitzat el CAC consta d’un anunci de televisió i d’una falca de ràdio que han estat emesos per TV3 el 10 de juliol i, en el cas de la ràdio, per Catalunya Ràdio el 17 de juliol i per RAC1 el 18 de juliol.
L’informe del CAC sobre la campanya estableix que es tracta d’un supòsit de publicitat institucional promoguda per la Generalitat de Catalunya, tal com consta amb la menció al final de les formes publicitàries. El Pla Catalunya Lidera és una compilació d’accions de futur que el Govern preveu dur a terme en el marc de les seves atribucions i no fa referència a serveis concrets disponibles en aquest moment. L’anunci inclou la sobreimpressió “Catalunya Lidera, un pla per recuperar el lideratge econòmic de Catalunya. Informa’t de les 200 mesures”.
El Consell considera que la campanya “Liderar” de la Generalitat de Catalunya no s’ajusta a les previsions de la lletra a de l’apartat 2 de l’article 109 de la Llei 22/2005, de 29 de desembre, de la comunicació audiovisual de Catalunya (LCA), atès que les mesures que promou en els diferents àmbits són accions futures que no troben encaix en el marc de la informació, efectiva i accessible, a la ciutadania dels serveis públics que són objecte d’aquesta campanya de publicitat institucional. Aquesta circumstància fa que la campanya s’allunyi de l’exigència normativa, que estableix que la publicitat institucional només pot tenir com a objecte la informació sobre serveis públics, i ha d’evitar, per tant, qualsevol altre de caràcter promocional o prospectiu.
D’acord amb les previsions de la Llei 13/2022, de 7 de juliol, general de comunicació audiovisual (LGCA), en el tractament de la responsabilitat per la comissió d’infraccions (apartat 3 de l’article 156), no incorrerà en responsabilitat administrativa el prestador del servei de comunicació audiovisual quan emeti comunicacions comercials audiovisuals elaborades per persones alienes al prestador i que suposin una infracció d’acord amb la normativa vigent sobre publicitat.
Tot i així, el precepte mateix preveu que en aquests supòsits el prestador haurà de cessar en l’emissió d’aquesta comunicació comercial al primer requeriment de l’autoritat audiovisual.
L’acord també inclou a la part dispositiva informar sobre aquesta decisió al web del Consell, amb la finalitat que tots els prestadors que estiguin emetent aquesta campanya en siguin degudament informats i adoptin, si escau, les mesures oportunes per assegurar-ne el compliment.
Acord 90/2025 sobre l’anàlisi de la campanya institucional “Liderar”, de la Generalitat de Catalunya