El president del CAC demana que la nova normativa de joc i apostes prohibeixi la publicitat en l’horari protegit

  • El CAC va fer observacions al projecte de reial decret del Govern central, en les quals demanava que es restringís més l’accés dels menors a la publicitat de joc i apostes
     
  • Un informe del CAC del febrer passat mostrava que el 55,4% dels anuncis de joc i apostes en línia s’emetien durant l’horari protegit en el cas de la televisió, 10 punts més que un any abans
     
  • Les dades mèdiques mostren que fins a un 4,6% de la població adolescent tenen conductes de risc en relació amb el joc i les apostes, així com que el 37% dels jugadors patològics adults s’havien iniciat en el joc abans de l’edat legal.
     

El president del Consell de l’Audiovisual de Catalunya (CAC), Roger Loppacher, ha demanat que la redacció final del reial decret de comunicacions comercials de les activitats de joc que elabora el Ministeri de Consum sigui el màxim de restrictiva, a fi “d’evitar l’accés dels menors a la publicitat del joc i apostes”.

La setmana passada van donar-se a conèixer alguns aspecte d’aquesta nova normativa. Les mesures més destacables serien que els anuncis de apostes només es podrien emetre en ràdio, televisió i plataformes d’intercanvi de vídeos entre les 01:00 i les 05:00 hores, desapareixent per tant l’excepció que permetia emetre anuncis durant les retransmissions esportives. Una segona novetat de la regulació seria que es prohibirien les promocions de captació de clients (bons de benvinguda). Així mateix, no es podria fer publicitat en samarretes ni en els noms de les instal·lacions esportives.

El març passat, el CAC va aprovar un Acord amb les observacions del regulador català al projecte inicial del reial decret. Entre les seves consideracions, el CAC va demanar restringir més l’accés dels menors a la publicitat del joc i apostes.

Loppacher ha destacat que, arran dels informes i enquestes realitzats pel CAC, s’havia fet palesa la necessitat d’adoptar una postura clara en favor de permetre el joc però alhora separar-lo al màxim dels menors. “Els informes mèdics subratllaven el poder addictiu del joc i apostes en línia i la facilitat d’accedir-hi mitjançant sistemes electrònics, de manera que qualsevol mesura que posés traves a la participació de menors d’edat ha de ser benvinguda”, ha afirmat.

El febrer passat, el CAC va presentar un informe del CAC que mostrava que el 55,4% dels anuncis de joc i apostes en línia s’emetien durant l’horari protegit en el cas de la televisió, 10 punts més que en l’informe anterior, d’un any abans.

En el cas de la ràdio, la concentració d’anuncis de joc i apostes durant l’horari protegit era més elevada (80%).

Pel que fa als continguts vinculats al joc i les apostes que es podien trobar a la xarxa, la majoria són també de risc. El 70% dels resultats quan se’n fa una cerca neutra (apuestas) a YouTube correspon a vídeos que contenen elements de risc. Per contra, únicament el 14% són vídeos que posen l’accent en els aspectes negatius d’aquesta activitat.

Molts d’aquests vídeos, a més, contenen publicitat encoberta i compten amb audiències creixents: en només un any, dos dels canals dedicats exclusivament a jocs i apostes que també es van analitzar en l’estudi precedent (2018) han augmentat les subscripcions un 175% i un 45%.

L’informe del CAC alertava sobre les tècniques que utilitzen els operadors de joc i apostes en línia per captar nous clients. En concret, la utilització de personatges famosos, l’oferta de bonus per jugar gratuïtament i, especialment en el cas de la ràdio, la pràctica de la menció publicitària, és a dir, que la publicitat la verbalitza el mateix narrador de l’esdeveniment esportiu.

El maig de 2019, coincidint amb la reunió de la Conferència Ibèrica de Consells Audiovisuals, el CAC va avançar les dades relatives al joc d’una enquesta pròpia, segons les quals el 83,9% de la població es mostrava favorable a prohibir o reduir els anuncis de joc i apostes en línia.

En concret, segons l’enquesta, el 51,8% de les persones es mostrava partidària de prohibir totalment els anuncis de jocs d’atzar i apostes esportives en línia, mentre que el 32,1% en reduiria o limitaria l’emissió. Només l’11,4% es mostrava partidari de permetre’ls i el 4,7% restant no sabia o no contestava.

Les dades presentades el gener de 2019, coincidint amb el primer informe del CAC sobre la temàtica, mostraven que a l’Estat espanyol fins a un 4,6% de la població adolescent tenia conductes de risc en relació amb el joc i les apostes, així com que la mitjana d’edat d’inici dels jugadors patològics se situava en els 19 anys. D’altra banda, es va evidenciar també que el 37% dels jugadors patològics adults s’han iniciat en el joc abans de l’edat legal.