El CAC premia un treball de recerca sobre els informatius adreçats als infants de les televisions públiques britànica, alemanya i catalana

  • Segons l’estudi, els programes de la BBC, ZDF i TVC destaquen per la seva qualitat, per estimular l’interès dels infants i per promoure valors
     
  • Entre els temes que tracten, destaquen els socials (43,4%) i els de cultura i esports (30%)
     
  • El Consell també ha premiat un treball sobre el nou model de producció de continguts entre TVC i les televisions locals

El Consell de l’Audiovisual de Catalunya (CAC) ha atorgat el primer premi dels XXIX Premis CAC a la investigació sobre comunicació audiovisual a Marta Narberhaus Martínez pel treball “Children’s news. Topics, information quality and audience reception around Newsround, Logo and InfoK”.

El treball analitza els informatius de televisió adreçats als infants a partir de l’estudi de les notícies de tres programes de referència de cadenes públiques: Newsround (BBC) Logo (ZDF) i InfoK (TVC).

Segons l’estudi, els tres programes destaquen per la seva qualitat i per acomplir l’objectiu d’estimular l’interès dels infants i de promoure valors. També, destaquen per la seva contribució a l’alfabetització audiovisual del infants.

Entre les conclusions més destacades hi ha que els tres programes donen prioritat als temes socials i que gairebé un 25% del temes pertanyen a l’àmbit propi de l’agenda infantil. En concret, i pel que fa als temes de les notícies, gairebé la meitat dels temes tractats són de tipus social (43,4%), mentre que la cultura i els esports suposen una mica més del 30%. Per la seva banda, la política hi ocupa el 9,6% i l’economia, l’1,3%.

Pel que fa a cadascun dels programes, el treball assenyala que Logo, de la cadena alemanya ZDF, és el que presenta una distribució més equilibrada de temes i és, dels tres, l’únic que tracta temes econòmics i el que té més notícies sobre política i internacional, ja que es tracta d’un informatiu molt similar al que reben les persones adultes, per bé que amb un llenguatge adaptat a l’audiència infantil.

Per la seva banda, Newsround, de la cadena BBC, opta per notícies més populars, entre altres raons per la seva durada més curta (cinc minuts de mitjana). Els temes més comuns són els socials, bàsicament sobre animals, meteorologia i futbol. La narració és sempre directa i sense explicacions addicionals, a diferència de Logo.

L’InfoK, de Televisió de Catalunya, és el programa que presenta més notícies focalitzades en societat i cultura, especialment en música i estil. Segons el treball, l’InfoK es concentra a explicar assumptes considerats interessants per als infants, de manera que rarament inclou els àmbits de política i d’internacional.  

El treball ha estat la tesi doctoral de Marta Naberhaus, de la Universitat Pompeu Fabra. La directora de la tesi ha estat Mònica Figueras Maz. El premi ha estat dotat amb 5.000 euros.

Segon premi

Així mateix, el jurat ha atorgat un segon premi a Aida Martori Muntsant pel treball “Televisió pública de proximitat a Catalunya. La relació amb TV3 i els intercanvis de contingut informatiu”.

El treball analitza els precedents, el context i les conseqüències del canvi de relació entre TVC i les televisions públiques de proximitat pel que fa a la producció de continguts informatius, canvi que va tenir lloc el febrer de 2013.

La recerca demostra que el nou model de producció de continguts informatius audiovisuals de TVC, a més de viable, és més eficient que l’anterior, ja que aprofita els recursos públics disponibles en el territori i està ben integrat en l’era digital.

Es tracta de la tesi doctoral d’Aida Martori, de la Universitat Autònoma de Barcelona. El director de la tesi ha estat Santiago Ramentol. El premi ha estat dotat amb 2.000 euros.

El jurat dels premis ha estat format pel vicepresident del CAC, Salvador Alsius, com a president del jurat, i pels vocals Frederic Guerrero, Bernat López, Maria Josep Recoder, Antoni Roig i Magdalena Sellés.

Documents adjunts