De vacances amb tres criatures, dos adults i cinc pantalles?
Arribeu al final de les vacances esgotats de bregar amb les pantalles de la família? Expressions com “surt a fora a jugar”, “deixa la pantalleta i ajuda’m” o “els mòbils a la taula, no” han estat habituals durant l’estiu?
Si heu respost afirmativament a les dues preguntes, tenim dues bones notícies: una és que no esteu sols (i ja se sap, mal de molts...). L’estudi El dilema digital. La infància en una encrucijada (*) mostra algunes tendències que confirmen aquesta realitat familiar:
- Els adolescents i joves es passen una mitjana de 4 hores diàries connectats a les pantalles.
- Les xarxes socials són el seu entreteniment digital favorit, amb TikTok al capdavant.
- YouTube i Prime Video ja superen Netflix i Disney+ en temps de consum audiovisual.
- S’incrementa el temps dedicat als videojocs. Els més populars entre els infants són la plataforma Roblox (sobre aquest joc, us recomanem el reel del divulgador Juan García), Brawl Stars i FIFA Mobile, que fan descendir Stumble Guys i Clash Royale.
- WhatsApp i Snapchat són les app de comunicació més emprades entre els joves.
Aquests hàbits digitals tenen un impacte directe en la convivència: segons el mateix informe, el 49 % de les famílies reconeixen discussions derivades de l’ús de dispositius, i la retirada del mòbil s’ha convertit en un càstig habitual. Pares i mares mostren preocupació, no només pel temps que els seus fills i filles dediquen a l’oci digital, sinó també davant la possibilitat que s’exposin a continguts inadequats o perjudicials.
La segona bona notícia és, novament, que no esteu sols. Per ajudar-vos en el repte de superar la pantalla de les pantalles com a element de tensió familiar, des de l’eduCAC posem a la vostra disposició recursos que us guiaran i ajudaran en promoure l’ús responsable, saludable, conscient i compartit de la tecnologia digital en l’àmbit familiar.
- Converses multidisciplinàries amb professionals experts que aporten la seva visió sobre el paper de la família en l’era digital.
- Orientacions pedagògiques sobre l'ús de les pantalles al llarg de la vida
- Pautes per guiar la gestió del mòbil o Com sobreviure a l'arribada del primer mòbil.
- Els consells de la psicòloga clínica Núria Aragay, coordinadora de la Unitat d'Addiccions Comportamentals del CST de Terrassa.
I molts més recursos que trobareu a la secció de Famílies del web de l'eduCAC.
Famílies, comencem un nou curs fent pinya amb els centres educatius per l’educació mediàtica i digital de nois i noies.
Que tinguem una bona reentrada!

(*) EL DILEMA DIGITAL. LA INFANCIA EN UNA ENCRUCIJADA. Informe anual Qustodio 2024. Aquest estudi s’ha fet a partir d’una enquesta a 2.000 pares i mares que ja fan servir eines de control parental i a partir de l’anàlisi de l’ús anònim de mòbils i ordinadors de 400.000 infants de 4 a 18 anys de tot el món. (dades explotades a escala global i, de forma específica, a EEUU, Austràlia, Regne Unit, França i Espanya).