El 84% de la població vol prohibir o reduir els anuncis de joc i apostes en línia
- El president del CAC, Roger Loppacher, anuncia que ha instat la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals a prohibir l’emissió de publicitat de joc i apostes durant l’horari protegit
- Loppacher participa en la Conferència Ibèrica de Consells Audiovisuals, que se celebra avui a Màlaga amb delegacions dels consells audiovisuals de Catalunya, Andalusia i Portugal, i amb la Comisión Nacional de los Mercados y la Competencia
El 83,9% de la població es mostra favorable a prohibir o reduir els anuncis de joc i apostes en línia, segons una enquesta del Consell de l’Audiovisual de Catalunya (CAC).
La dada ha estat avançada avui, 2 de maig, pel president del CAC, Roger Loppacher, en la reunió de la Conferència Ibèrica de Consells Audiovisuals, que té lloc a Màlaga. La reunió té com un dels punts principals de debat les comunicacions comercials i les emissions de joc i apostes en línia.
En concret, segons l’enquesta, el 51,8% de les persones es mostra partidària de prohibir totalment els anuncis de jocs d’atzar i apostes esportives en línia, mentre que el 32,1% en reduiria o limitaria l’emissió. Només l’11,4% es mostra partidari de permetre’ls i el 4,7% restant no sap o no contesta.
Loppacher ha mostrat la seva preocupació per la publicitat de joc i apostes en línia i ha explicat als assistents que el CAC aposta per una regulació més estricta, especialment pel que fa a la protecció dels menors d’edat. “Des del CAC reclamem la prohibició dels anuncis de joc i apostes durant tot l’horari protegit. També demanem la prohibició absoluta de la presència de personatges famosos en la publicitat, per l’ascendència especial que tenen entre els infants i els adolescents. Igualment, creiem que la narració de les comunicacions comercials no l’haurien de fer les mateixes persones que narren un esdeveniment esportiu”, ha dit el president del CAC.
En la mateixa línia, i tot esperant que es puguin desenvolupar normativament aquestes limitacions, Loppacher ha anunciat que s’ha adreçat a la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA) per instar-la a deixar d’emetre publicitat de joc i apostes durant l’horari protegit.
Loppacher ha exposat també als assistents les dades d’un informe del CAC, que va ser presentat conjuntament amb el Col·legi de Metges de Barcelona el 30 de gener passat. Segons aquest informe, el 45,3% dels anuncis de joc i apostes en línia s’emeten durant l’horari protegit en el cas de la televisió. En el cas de la ràdio, el percentatge d’anuncis sobre aquesta temàtica emesos en la franja infantil arriba al 84,5%.
L’informe del CAC alerta sobre les tècniques que utilitzen els operadors de joc i apostes en línia per captar nous clients. En concret, la utilització de personatges famosos, l’oferta de bonus per jugar gratuïtament i, especialment en el cas de la ràdio, la pràctica de la menció publicitària, és a dir, que la publicitat la verbalitza el mateix narrador de l’esdeveniment esportiu.
Les dades epidemiològiques disponibles mostren que a l’Estat espanyol fins a un 4,6% de la població adolescent té conductes de risc en relació amb el joc i les apostes, així com que la mitjana d’edat d’inici dels jugadors patològics se situa en els 19 anys. D’altra banda, s’ha evidenciat també que el 37% dels jugadors patològics adults s’han iniciat en el joc abans de l’edat legal.
La CICA està integrada pel Consejo Audiovisual de Andalucía (CAA), l’Entidade Reguladora para a Comunicação Social (ERC) de Portugal, la Comisión Nacional de los Mercados y la Competencia (CNMC) i el CAC. En la trobada hi participa, en qualitat d’autoritat invitada, la Secretaria de Comunicació de la Generalitat Valenciana.
En la reunió també s’ha analitzat la protecció dels drets de la ciutadania davant els continguts d’internet, les mesures de foment de l’educació en comunicació mediàtica i la nova llei de creació del Consell Audiovisual de la Comunitat Valenciana.