El CAC premia 17 treballs que fomenten l’educació en comunicació audiovisual a les escoles

  • En la dissetena edició dels Premis el CAC a l’escola hi han participat 52 escoles i instituts de tot Catalunya, amb un total de 81 treballs.
  • Mitjançant el llenguatge audiovisual, els treballs reflexionen sobre  l’experiència de viure sense mòbil o xarxes socials, la convivència social, la immigració, la recreació històrica, la biodiversitat en els patis escolars o la música de les pel·lícules sobre els camps de concentració nazis.

El Consell de l’Audiovisual de Catalunya (CAC) ha anunciat avui, 16 de juny, els guanyadors dels Premis el CAC a l’escola, adreçats a l’alumnat i al professorat dels centres educatius de Catalunya i que tenen com a objectiu fomentar l’educació en comunicació audiovisual en l’àmbit escolar. En l’edició d’enguany, hi han participat 52 escoles i instituts de tot Catalunya, amb un total de 81 treballs.

 El jurat ha concedit 17 premis en total: 11 per als centres educatius, 3 per als alumnes per treballs de recerca de bachillerat i 3 per al professorat. Pel que fa a les temàtiques, una part dels treballs, especialment entre els més petits, ha estat la tècnica i les competències necessàries per fer una producció audiovisual. Una segona temàtica, que s’ha repetit en una part important dels treballs, ha estat al voltant de la convivència, en concret, les relacions socials, la interculturalitat i la vinculació veïnal.

En tercer lloc, especialment entre els alumnes més grans, s’han tractat temes com la recreació històrica, les dinàmiques de la feina professional, la biodiversitat en els patis escolars, la música de les pel·lícules sobre els camps de concentració nazis, la immigració i una comparativa entre l’impressionisme i el cinema. També s’ha analitzat l’experiència de viure sense mòbil o xarxes socials, així com la millora de l’aprenentatge escolar.

El president del CAC, Roger Loppacher, ha lamentat que, a causa de la crisi sanitària, no s’hagi pogut celebrar de manera presencial el lliurament dels premis, però ha destacat l’interès creixent de les escoles per treballar l’educació en comunicació, així com la qualitat dels treballs presentats.

“Ha estat un curs estrany, però hem constatat que les escoles incorporen cada vegada més l’educació en comunicació al seu dia a dia. Hem de felicitar tots els participants, tant els que han guanyat com els que no. La qualitat dels treballs ens sorprèn molt positivament any rere any, la qual cosa indica que hi ha un interès real dels alumnes i dels professors per utilitzar els formats audiovisuals per aprendre. Creiem que el llenguatge audiovisual forma part ja de les habilitats dels escolars i dels mestres i que, sens dubte, aquest coneixement els permet, i els permetrà encara més en el futur, adoptar una posició crítica i constructiva envers l’allau d’informacions audiovisuals que rebem a través de les diferents pantalles”, ha destacat.

Loppacher també ha recordat que el CAC ofereix a les escoles, per mitjà del programa eduCAC, unitats didàctiques i recursos pedagògics per treballar l’educació en comunicació.

En la categoria adreçada als centres educatius i als alumnes, la finalitat dels Premis és incorporar l’educació en comunicació audiovisual en el currículum escolar, amb una incidència especial en la percepció, l’anàlisi i la producció audiovisuals. L’edició d’enguany compta amb la novetat d’una nova subcategoria, en concret, la del treball de centre, que s’atorga a experiències que impliquin projectes en comunicació audiovisual de tot el centre o d’una part important (no només d’un cicle).

En el cas dels premis adreçats al professorat, l’objectiu és fomentar experiències d’educació en comunicació audiovisual a l’escola, així com impulsar bons hàbits en el consum audiovisual dels infants i dels joves.

El premis distingeixen centres educatius i alumnes dels nivells següents: segon cicle d’educació infantil, primària, secundària obligatòria (ESO i cicles de formació professional bàsica) i secundària postobligatòria (batxillerat i cicles formatius de grau mitjà i de grau superior). Pel que fa al professorat, hi pot participar el dels mateixos cursos a més del d’educació especial.

El jurat estava integrat per Carme Figueras (presidenta), Margarida Almirall, Alba Ambròs, Ramon Breu, Yvonne Griley, Maria-José Masanet, Carme Maguyo, Ramon Pavia i Xavier Puig. La secretària va ser Sylvia Montilla. Podeu consultar el veredicte del jurat amb la glossa dels treballs aquí.

 

ANNEX: GUANYADORS DE LA XVII EDICIÓ DELS PREMIS EL CAC A L’ESCOLA

 

CATEGORIA A. Centres educatius

Subcategoria: segon cicle d’educació infantil i cicle inicial d’educació primària

1r premi. Escola Abat Marcet (Terrassa). Curs: 2n

Projecte “Com es fa una pel·lícula?” Les galàctiques i els galàctics contra el canvi climàtic

2n premi. Escola Sant Llorenç (Guardiola de Berguedà). Curs: 1r i 2n

    Projecte interdisciplinar: el món del cinema. Realització del curtmetratge: Un

    dia mogudet

    Menció. Escola Pare Ramon Castelltort i Miralda (Igualada). Curs: 1r i 2n

    La digiguixeta arreu del món. On ho diu que no pot ser així?

 

 Subcategoria: cicles mitjà i superior d’educació primària  

1r premi. Escola L’Avet (Terrassa). Curs: 6è

Projecte interdisciplinari: Fem un curtmetratge

2n premi. Escola Sant Josep Oriol (Barcelona). Curs: 6è

    La noia de plàstic

    Menció. Col·legi Sant Josep (Sant Hilari Sacalm). Curs: 3r

    Today today

 

Subcategoria: educació secundària obligatòria i cicles de formació professional bàsica

1r premi. Escola Sant Gervasi Cooperativa (Mollet del Vallès). Curs: 3r

Projecte Fem un curtmetratge

2n premi. Escola Creixen Terrassa (Terrassa). Curs: 3r

All of us

Menció. Institut Marianao (Sant Boi de Llobregat). Curs: 1r

Anem a la plaça II: Radiopolis

 

Subcategoria: batxillerat (premi únic)

Premi. Daina-Isard Cooperativa d’Ensenyament (Olesa de Montserrat). Curs: 2n

Història i vides

Menció. Institut Antoni de Martí i Franquès (Tarragona). Curs: 2n

Anàlisi crítica de la publicitat i creació d’espots

 

Subcategoria: cicles formatius de graus mitjà i superior (premi únic)

Premi. Agora Sant Cugat International School (Sant Cugat del Vallès). Curs: 1r

Els ulls de la lluna

 

Subcategoria: treballs de ràdio

1r premi. Escola d’Educació Especial Jeroni de Moragas (AMPANS) (Santpedor). Curs: secundària

La veu dels valents

2n premi. Escola Jaume I (Barcelona). Curs: P3 a 6è

Som Jaume I. Més de 100 hores d’una ràdio per a tothom

 

Subcategoria: treballs de centre (premi únic)

    Premi. Josep Maria Casals Brescó i sis professors més. Centre

    Educatiu El Segre (Lleida)

    Comencem! Vídeo presentació del projecte Patis Biodívers

 

CATEGORIA B. Treballs de recerca de l’alumnat de batxillerat

Subcategoria: treballs de recerca

1r premi. Celina Blasco Bronisf.  Institut Escola Artístic Oriol Martorell (Barcelona).

Representant l’irrepresentable: la música dels camps nazis a la gran pantalla

2n premi. Shen Peragón Zushi. Institut Vila de Gràcia (Barcelona).

    Call me by your name: la reminiscència de l’impressionisme

 

Subcategoria: produccions audiovisuals (premi únic)

Premi. Ester Montero Collell. Institut La Garrotxa (Olot).

Targeta vermella

 

CATEGORIA C. Professorat de centres educatius

Subcategoria: professorat del segon cicle d’infantil, de primària, de secundària i de cicles de formació professional

1r premi. Elisabet Campuzano Carreras i Maria Novella Hernández. Institut El Vern (Lliçà de Vall).

24h offline

2n premi. Hilario Navarro Villalón. Escola Mansuet (Collbató).

Del planeta tindrem cura

 

Subcategoria: professorat de centres d’educació especial (premi únic)

Premi. Eduard Mallol, Lydia Fraga i Víctor Gómez. Escola Especialitzada La Sagrera (Barcelona).

    Acabem amb el bullying