El CAC premia 17 treballs que fomenten l’educació en comunicació audiovisual a les escoles

  • Els temes tractats per l’alumnat sovint estan centrats en la denúncia social: les violències diàries en centres amb molta diversitat, el paral·lelisme entre la persecució de les bruixes del segle xv i el racisme actual, la igualtat de gènere, els estereotips en el cinema i la deconstrucció de l’amor romàntic
  • La consellera secretària del CAC, Laura Pinyol, afirma que la temàtica abordada pels centres i els estudiants denota les preocupacions dels joves i la seva presa de consciència per denunciar les desigualtats socials
     
  • A la dinovena edició dels Premis eduCAC, fins ara anomenats Premis el CAC a l’escola, s’hi han presentat 88 treballs

El Consell de l’Audiovisual de Catalunya (CAC) ha anunciat avui, 23 de maig, els guanyadors dels Premis eduCAC, adreçats a l’alumnat i al professorat dels centres educatius de Catalunya i que tenen com a objectiu fomentar l’educació en comunicació audiovisual. A l’edició d’enguany s’hi han presentat 88 treballs.

Els premis, que s’han reanomenat, prenen el relleu dels Premis el CAC a l’escola i en mantenen la continuïtat quant al nombre d’edicions. L’edició d’enguany és la XIX.

Un altre canvi és que els premis es lliuraran escola per escola, mitjançant un equip del Consell que es desplaçarà a cada centre escolar durant els propers dies.

La consellera secretària del CAC, Laura Pinyol, responsable de l’àmbit educatiu, ha afirmat que “la temàtica abordada pels centres i els estudiants denota les preocupacions dels joves i la seva presa de consciència per denunciar les desigualtats socials”.

Pinyol ha remarcat la importància dels treballs presentats i el compromís dels centres. Així mateix, ha emplaçat a més escoles i instituts a prendre-hi part de manera activa en pròximes edicions.

El jurat ha concedit 17 premis, que estan distribuïts en tres categories. La primera (A) està adreçada a l’alumnat  i s’hi podien presentar des del segon cicle d’educació infantil fins a secundària postobligatòria, així com en les 3 subcategories següents: treballs de ràdio, treballs de centre i treballs de centre d’educació especial.

En la segona categoria (B) hi podia participar l’alumnat de secundària postobligatòria que hagués realitzat el treball de recerca, de manera individual o col·lectiva. Hi ha dues subcategories: treballs de recerca de l’alumnat de batxillerat i produccions audiovisuals realitzades per l’alumnat de batxillerat en el marc del treball de recerca.

En la tercera categoria (C) hi podia participar el professorat de centres educatius de Catalunya dels mateixos ensenyaments que la categoria A.

Els treballs premiats, en el cas de l’alumnat de primària, tracten, en la majoria dels casos, sobre la creació de continguts audiovisuals, amb pocs recursos tècnics i amb molta imaginació. En el cas dels alumnes de més edat, els temes tractats sovint estan centrats en la denúncia social: les violències diàries en centres amb molta diversitat, el paral·lelisme entre la persecució de les bruixes del segle xv i el racisme actual, la igualtat de gènere, els estereotips en el cinema i la deconstrucció de l’amor romàntic en els continguts audiovisuals.

Altres treballs premiats han tractat assumptes especialitzats, com un estudi de la música en la sèrie animada japonesa Porco Rosso, la mímica en el teatre i els poemes de Montserrat Abelló. Finalment, diversos centres han utilitzat ràdios locals per elaborar els seus projectes i en un cas s’ha presentat un curt del gènere de terror.

El Premis eduCAC s’adrecen als nivells escolars següents: segon cicle d’educació infantil, primària, secundària obligatòria (ESO i cicles de formació professional bàsica) i secundària postobligatòria (batxillerat i cicles formatius de grau mitjà i de grau superior).

En l’edició actual dels Premis eduCAC hi ha 11 subcategories, 6 de les quals tenen un primer i un segon premi (dotats amb 1.000 i 500 euros, respectivament) i 5 subcategories, cadascuna amb un premi únic de 1.000 euros. La dotació global per al conjunt de la convocatòria és de 14.000 euros. 

Els destinataris dels premis de la categoria A són les escoles premiades, atès que es tracta d’un treball fet pels alumnes sota la direcció del professor o professora. En canvi, en el cas de les categories B i C, els premis es destinen als alumnes i professors, respectivament, autors dels treballs guanyadors.

El jurat estava integrat per Laura Pinyol (presidenta), Margarida Almirall, Alba Ambròs, Ramon Breu, Maria-José Masanet, Carme Maguyo, Rosa Maria Molló, Ramon Pavia i Xavier Puig. La secretària en va ser Davínia Ligero. En la sessió de deliberació, la presidenta del jurat i consellera secretària del CAC, Laura Pinyol, va ser substituïda per la vicepresidenta del Consell i membre del jurat, Rosa Maria Molló.

Podeu consultar el veredicte del jurat amb la glossa dels treballs aquí.

 

ANNEX: GUANYADORS DE LA XIX EDICIÓ DELS PREMIS EDUCAC

CATEGORIA A. Centres educatius

Segon cicle d’educació infantil i cicle inicial d’educació primària

 1r premi. Escola Angeleta Ferrer (Mataró).

Curs: 1r – els dofins

Pinchi vs Covid

 

2n premi. Escola Parc del Guinardó (Barcelona).

Curs: 1r i 2n

La Puput i la Mallerenga

 

Cicles mitjà i superior d’educació primària

1r premi. Escola els Vinyals (Lliçà de Vall).

Curs: alumnes de 5è i 6è

Stranger class

 

2n premi. Escola Lluçanès (Prats de Lluçanès).

Curs: 5è

Creació d’un documental animat

 

El jurat reconeix amb una menció especial l’Escola Sant Josep Oriol, de Barcelona, pel projecte Cinema escolar en temps de pandèmia. Nosaltres també sou vosaltres, dels alumnes de 6è.

 

Educació secundària obligatòria i cicles de formació professional bàsica

1r premi. Institut Ègara (Terrassa).

Curs: 4t d’ESO

Escolta la teva intuïció

 

2n premi (ex aequo) Institut ca n’Oriac (Sabadell).

Tot és ahir. Curs: 4t d’ESO

Bruixes. Curs: 3r d’ESO

El jurat reconeix amb una menció especial l’Escola Creixen, de Terrassa, pel projecte Igualtat de gènere a l’esport, dels alumnes de 3r d’ESO.


Batxillerat

Treball premiat. Institut Antoni de Martí i Franqués (Tarragona).

Curs:  2n

Videoart. Homenatge a Montserrat Abelló

 

El jurat reconeix amb una menció especial els treballs Repensant la mitja taronja i Cinèfils, tots dos de 2n de batxillerat de l’Institut Euclides de Pineda de Mar.


Cicles formatius de grau mitjà i superior

Treball premiat. Agora Sant Cugat International School (Sant Cugat).

Curs: GS realització

Falda

 

Treballs de ràdio

1r premi. Escola Pompeu Fabra (Vilanova i la Geltrú).

Curs: tot el centre

Ràdio Pompeu, la ràdio a l’escola

 

2n premi. Institut escola 3 d’abril (Móra la Nova).

Curs: tot el centre

Projecte Ràdio 3

Treballs de centre

Treball premiat. Institut escola Pepa Colomer (El Prat de Llobregat).

Pepa Fest: Festival d’Audiovisuals de Gènere

 

Treballs de centre d’educació especial

Treball premiat. Escola especialitzada la Sagrera (Barcelona).

La nota

 

CATEGORIA B. Treballs de recerca de l’alumnat de batxillerat

Treballs de recerca de l’alumnat de batxillerat

1r premi. Eva Gonzalez Sancho. Institut Bernat el Ferrer (Molins de Rei).

Què veig d’allò que escolto? La influència de la música a Studio Ghibli. Porco Rosso

 

2n premi. Cristina Mula Moreno. Institut Dolors Mallafré i Ros (Vilanova i la Geltrú).

Mamá, quiero ser animadora

 

Produccions audiovisuals

Treball premiat. Eloi Rodés Aznar. Institut del Teatre (Barcelona).

L’intrús destructor

El jurat reconeix amb una menció especial el treball La vida cultural de Balenyà, d’Eudald Puig Casals, de l’Institut Pere Barnils (Centelles).

 

CATEGORIA C. Professorat

Professorat

1r premi. Virgínia Sandoval Vives. Escola Parc del Guinardó (Barcelona).

Les pors

 

2n premi. Joan Riera Boada. Daina-Isard cooperativa d’ensenyament (Olesa de Montserrat).

Projecte streaming: les emissions en direct