L’oferta de continguts en català a Netflix segueix sent gairebé nul·la (0,5%)

  • El BIAC del CAC actualitza les dades de Netflix, que va ser objecte d’un primer anàlisi fa dos anys. Tot i doblar les obres del catàleg, el català continua tenint una presència residual 
     
  • El president del CAC, Roger Loppacher, reclama una regulació que garanteixi la presència del català a les grans plataformes
     
  • Pel que fa a la quota d’obra europea, la plataforma de vídeos a petició ha passat del 22,2% de fa dos anys al 33,0% actual, amb la qual cosa assoleix per primer cop la quota del 30% que estableix la Directiva de serveis de comunicació audiovisual
     
  • Els serveis OTT superen els 9,7 milions d’abonats a Catalunya, un 38,1% més que fa una any. Netflix es manté com a plataforma líder a Catalunya, amb 3,8 milions de persones subscrites. El segueixen Amazon Prime Video i Disney+, que desbanca HBO Max de la tercera posició.

La presència a Netflix d’obres audiovisual en llengua catalana és gairebé nul·la (0,5%), segons consta en el darrer BIAC elaborat pel Consell de l’Audiovisual de Catalunya (CAC). El BIAC actualitza les dades d’un informe corresponent al febrer de l’any 2020, i constata que tot i que en dos anys la plataforma ha duplicat el nombre d’obres del seu catàleg, la presència del català continua sent residual.

Actualment, la plataforma ofereix un total de 6.034 obres, mentre que l’any 2020 era de 3.512 títols. Per gèneres, les obres es distribueixen en llargmetratges i pel·lícules per a TV (53,6%) i obres seriades (46,4%). Tanmateix, la presència d’obres en català és només del 0,5% del total de l’oferta (30 tìtols), mentre fa dos anys era del 0,3% (9 obres).  

Val a dir que el CAC fa els càlculs per sumar llargmetratges i sèries seguint les directrius de la Comissió Europea de juliol de 2020, segons les quals una temporada d’una sèrie (amb independència del número d’episodis) es considera una única obra audiovisual, amb el mateix pes que un llargmetratge.

El president del CAC, Roger Loppacher, ha explicat que “és absolutament indispensable per al futur de la llengua catalana que el projecte de Llei general de comunicació audiovisual i la Llei catalana de l’audiovisual prevegin quotes significatives tant d’oferta com de producció d’obres en català a les plataformes”.

Comparativa del catàleg de Netflix entre 2020 i 2022

Concepte

2022

2020

 

%

Nombre d’obres

%

Nombre d’obres

Obres incloses al catàleg

 

6.034

 

3.512

  • Llargmetratges i pel·lícules per a televisió

53,6

3.235

65,3

2.295

  • Produccions seriades

46,4

2.799

34,7

1.217

Obra europea

33,0

1.991

22,2

779

  • Obra europea amb llengua originària oficial a l’Estat espanyol (català inclòs)

17,7

351

20,8

162

  • Obra europea amb llengua originària en català

0,5

9

0,8

6

  • Obra europea amb disponibilitat de llengua catalana

0,7

14

1,0

8

Obres amb disponibilitat de llengua catalana

0,5

30

0,3

9

Pel que fa a la quota d’obra europea, la plataforma de vídeos a petició ha passat del 22,2% de fa dos anys al 33,0% actual, amb la qual cosa assoleix per primer cop la quota del 30% que estableix la Directiva de serveis de comunicació audiovisual.

Si es compara dins del total d’obres europees, els percentatges del català a Netflix no milloren gaire: El 0,7% de les 2.000 obres europees del catàleg de la plataforma té disponibilitat en català (àudio o subtítols). Aquest percentatge baixa fins el 0,5% en el cas d’obres rodades amb llengua originària en català.

9,7 milions d’abonats a serveis OTT a Catalunya

Altres aspectes destacats del BIAC fan referència a la consolidació a Catalunya del sistema de vídeo a petició de pagament. D’entre els dos sistemes, el més popular és el OTT (Over The Top), que supera els 9,7 milions de persones subscrites, un 38,1% més respecte del mateix període de l’any anterior.

Netflix es manté com a la plataforma líder a Catalunya, per davant de Amazon Prime Video i de Disney+. Segons les dades, corresponents al novembre de 2021, Netflix té 1,6 milions de llars abonades, la qual cosa suposa 3,8 milions de persones subscrites (el 58,8% de la població catalana de 14 o més anys).

La segona OTT més popular és Amazon Prime Video, amb 2,5 milions de persones subscrites (1 milió de llars). Destaca el creixement de Disney+, que desbanca HBO Max de la tercera posició del rànquing, amb més d’un milió de persones (409.590 llars).

Pel que fa a l’altre sistema tecnològic de plataformes de vídeo a petició de pagament, el sistema IPTV està liderat per Movistar+, amb 1,6 milions de persones abonades (709.956 llars). Li segueixen Orange/Jazztel TV i Vodafone.

El creixement dels e-Sports i els videojocs

El BIAC inclou, en la secció l’apunt, un monogràfic sobre el sector dels e-Sports i la indústria dels videojocs. Els ingressos globals dels esports electrònics durant el 2021 van superar els mil milions de dòlars, un 14,5% més que el 2020. La previsió per al 2024 és de 1.618 milions de dòlars. Els principals mercats són la Xina, Amèrica del Nord i Europa Occidental.

L’audiència global dels e-Sports és de 485 milions de persones, sent la Xina el principal país en seguidors. A Espanya hi ha gairebé mig milió de jugadors professionals. A Catalunya, la Unió de Federacions Esportives de Catalunya va crear ara fa una any la primera lliga catalana d’esports electrònics.

Pel que fa als videjocs, el BIAC quantifica el mercat en 2021 en un total de 176.000 milions de dòlars. Més de la meitat dels ingressos procedeixen del sector dels jocs de mòbil (tauletes i telèfons intel·ligents), el 28% de consoles de joc i el 20% de jocs d’ordinador. S’estima que hi ha més de 3.000 milions de jugadors de videojocs al món. La meitat provenen de la regió de l’Àsia-Pacífic, mentre que a Europa se’n comptabilitzen 408 milions.

BIAC 20. Tercer quadrimestre del 2021