El president del CAC demana als periodistes un compromís ètic per combatre les informacions falses

- El CAC organitza una jornada en línia sobre desinformació per a la Plataforma de Reguladors del Sector Audiovisual d’Iberoamèrica (PRAI), que aplega 11 reguladors audiovisuals de l’àrea iberoamericana.
- El president del Consell, Xevi Xirgo, assenyala que la desinformació és tan antiga com els mitjans de comunicació de masses, però la tecnologia de les dues darreres dècades i les xarxes socials han facilitat la propagació de continguts falsos
El president del Consell de l’Audiovisual de Catalunya (CAC), Xevi Xirgo, va demanar als professionals de la informació un compromís ètic per combatre les informacions falses, especialment ara que els avenços tecnològics i les xarxes socials faciliten enormement la difusió de la desinformació.
“Com a president del CAC, però també durant més de 30 anys com a periodista i director de premsa en paper i digital, el problema de la desinformació ha estat una de les meves preocupacions principals. La lluita i el compromís ètic contra les informacions falses o manipulades és una obligació inexcusable en l’exercici del periodisme”, va dir.
Xirgo va fer aquestes declaracions ahir, 28 de setembre, en la Jornada oberta “Desarmando la desinformación”, que va organitzar el CAC per a la Plataforma de Reguladors del Sector Audiovisual d’Iberoamèrica (PRAI). La PRAI és una associació que aplega 11 reguladors audiovisuals de l’àrea iberoamericana. El president de la PRAI és el president del regulador audiovisual de Colòmbia, Ernesto Orozco, mentre que el president del CAC n’és el vicepresident.
Xirgo, que juntament amb Orozco va presentar la jornada, va assenyalar que la d’ahir era la seva primera intervenció en una sessió de la PRAI des que va ser elegit president del CAC el mes de febrer passat.
En relació amb el contingut de la sessió, Xirgo va afegir: “En el món del periodisme, la informació i la propaganda estan separades per una línia tan fina que sovint es fa difícil saber per a la persona lectora i, encara que sembli mentida, moltes vegades per al professional del periodisme mateix, quan s’ha trepitjat la línia en la mala direcció. Un cop es creua aquesta línia, el camí cap a la notícia falsa queda obert perillosament”.
El president del CAC va explicar que la desinformació és consubstancial amb els mitjans de comunicació de masses i que ha existit des que es van crear. El problema, al seu parer, és que des de fa dues dècades, amb els avenços tecnològics i l’aparició de les xarxes socials, “els mitjans de comunicació, fins ara de referència, conviuen o han estat substituïts per les xarxes socials, que faciliten, en tots dos sentits, un flux continu i inesgotable d’informació, especialment entre la gent més jove, però també entre la més gran, poc habituada al llenguatge i a les dinàmiques informatives en línia”.
En la jornada hi va haver un panel integrat per la representant del CAC al Comitè Executiu de la PRAI, Mònica Duran (moderadora), la presidenta de l’agència de notícies Télam (Argentina), Bernarda Llorente, el CTO de Newtral, Rubén Míguez, la responsable de Common Sense Latino, Andrea Moreno, i la representant de Learn to check, Nereida Carrillo.
Llorente va presentar una ponència sobre la desinformació com a construcció històrica, mentre que Míguez va parlar sobre les possibilitats d’utilitzar la intel·ligència artificial per ajudar a verificar la informació. Per la seva banda, tant Moreno com Carrillo van analitzar els programes per impulsar l’alfabetització audiovisual, per ajudar els consumidors de continguts a adoptar una visió crítica.
La PRAI, creada el 2014, està integrada pels membres següents:
Comisión de Regulación de Comunicaciones (CRC) de Colòmbia; Consell de l’Audiovisual de Catalunya (CAC); Instituto Federal de Telecomunicaciones (IFT) de Mèxic; Consejo Nacional de Televisión (CNTV) de Xile; Consejo Consultivo de Radio y Televisión (CONCORTV) del Perú; Entidade Reguladora para a Comunicação Social (ERC) de Portugal; Ente Nacional de Comunicaciones (ENACOM) de l’Argentina; Comisión Nacional de los Mercados y la Competencia (CNMC); Consejo Audiovisual de Andalucía (CAA); Agencia Nacional de Cine y Televisión (ANCINE) del Brasil, i Consejo de Regulación, Desarrollo y Promoción de la Información y Comunicación (CCE) de l’Equador.