El CAC demana evitar emetre les imatges extremadament violentes de l’atemptat a Nova Zelanda
- El CAC demana a les persones usuàries de les xarxes socials que evitin compartir aquests continguts
- Cal defensar la privadesa de les víctimes, així com evitar que la difusió d’aquests continguts violents serveixi com a altaveu propagandístic dels atacants
El Consell de l’Audiovisual de Catalunya (CAC) condemna de la manera més rotunda l’execrable atemptat terrorista ocorregut avui a Christchurch (Nova Zelanda) i expressa el seu condol als familiars de les víctimes. Així mateix, recorda als mitjans les Recomanacions sobre la cobertura informativa d’actes terroristes, elaborades pel CAC conjuntament amb el Col·legi de Periodistes de Catalunya.
Atès que en aquest cas un dels presumptes terroristes hauria enregistrat l’atac i l’hauria difós en directe per una xarxa social, el CAC considera que els mitjans haurien de tenir una cura especial i evitar emetre les imatges extremadament violentes. El CAC també s’adreça a les persones usuàries de les xarxes socials i els demana evitar compartir aquest contingut.
En concret, cal recordar el punt 1.3 de les Recomanacions, referit al “Tractament de continguts subministrats per terroristes”, que en el tercer paràgraf assenyala que “Les imatges difoses pels terroristes, editades o en brut, mai s’haurien de difondre, almenys sense una edició prèvia als mitjans, amb independència que les xarxes socials les difonguin íntegrament. No difondre implica també no enllaçar continguts”
Pel CAC, cal defensar el respecte a la privadesa de les víctimes, així com evitar que la difusió d’aquests continguts violents serveixi com a altaveu propagandístic dels atacants.
Les Recomanacions del CAC assenyalen que convé evitar la intrusió en la privadesa de les víctimes i en la dels seus familiars i, en concret, proposen abstenir-se de difondre imatges de cossos de víctimes mortals si se les pot reconèixer o si la cruesa és excessiva.
En el cas de víctimes supervivents, només s’haurien de prendre imatges o declaracions quan les persones afectades ho autoritzin expressament. En la resta de casos, cal tractar les imatges per tal d’evitar-ne la identificació.
També indiquen que cal tenir una cura especial amb el tractament periodístic que es dona als terroristes, per evitar donar-los protagonisme i que, des de la seva perspectiva, apareguin com a herois. El tractament més adequat és considerar-los presumptes autors d’un delicte.
Pel que fa als drets de l’audiència, el nivell de duresa de les imatges que rebi ha d’estar justificat editorialment, en funció de si aporten elements informatius rellevants i no pas morbosos. Sempre caldrà advertir prèviament de la naturalesa violenta de les imatges.
El CAC també vol reconèixer la difícil tasca amb què es troben els informadors davant circumstàncies tan tràgiques com l’actual, que els obliguen a extremar la cura per garantir l’equilibri entre la tasca informativa i els drets de les persones afectades.
Recomanacions sobre la cobertura informativa d’actes terroristes