El CAC requereix la CCMA perquè cessi la publicitat dels audiòfons Incognito, atès que l’anunci no disposa de l’autorització sanitària preceptiva
El Ple del Consell de l’Audiovisual de Catalunya (CAC) ha aprovat avui, 22 d’abril, requerir la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA) perquè deixi d’emetre la publicitat de l’audiòfon model Incognito, de l’empresa Alain Afflelou España, SAU, atès que l’anunci no disposa de l’autorització prèvia preceptiva lliurada per les autoritats sanitàries.
En el decurs de les tasques de seguiment sistemàtic de la publicitat de tipus sanitari, el CAC va localitzar l’emissió de la comunicació comercial del producte Incognito amb Bluetooth i IA, de l’empresa Alain Afflelou España, SAU, el 14 d’abril en TV3. Juntament amb altres anuncis, els va enviar al grup de treball creat entre el regulador i el Departament de Salut, en el marc del conveni signat el 2023.
La Direcció General d’Ordenació i Regulació Sanitària del departament esmentat va indicar que Incognito amb Bluetooth i IA es presenta com un producte sanitari indicat per a la correcció de la deficiència auditiva i que, en conseqüència, la seva publicitat està subjecta a l’autorització administrativa prèvia de l’autoritat sanitària competent.
La resposta va afegir que ni la Direcció General d’Ordenació i Regulació Sanitària del Departament de Salut mateixa ni l’autoritat competent en matèria de publicitat de productes de la Comunitat de Madrid —on està la seu de l’empresa Alain Afflelou España, SAU— havien autoritzat aquesta comunicació comercial.
L’apartat 6 de l’article 38 del Reial Decret 1591/2009, de 16 d’octubre, pel qual es regulen els productes sanitaris, estableix que els missatges publicitaris que s’insereixin en qualsevol mitjà de comunicació, incloent-hi internet, han de ser objecte d’autorització prèvia per part de les autoritats sanitàries de les comunitats autònomes.
D’altra banda, l’apartat 3 de l’article 156 de la Llei 13/2022, de 7 de juliol, general de comunicació audiovisual (LGCA), estableix que els prestadors de serveis de comunicació audiovisual no incorreran en responsabilitat administrativa quan emetin comunicacions comercials elaborades per persones alienes i que suposin una infracció. També que el prestador haurà de cessar l’emissió de la comunicació al primer requeriment de l’autoritat audiovisual.
Per totes aquestes consideracions, el Ple del CAC ha aprovat per unanimitat requerir la CCMA perquè cessi l’emissió del producte Incognito amb Bluetooth i IA. També ha aprovat donar publicitat d’aquest acord al web del CAC amb la finalitat que tots els prestadors de serveis de comunicació audiovisual que estiguin emetent la publicitat esmentada adoptin les mesures oportunes.