El president del CAC, Roger Loppacher, elegit president de la Xarxa d’autoritats de regulació mediterrànies

- Loppacher aposta per impulsar la construcció d’un “espai audiovisual mediterrani fort, unit i divers”
- El president del CAC demana que la transposició de la Directiva de serveis de comunicació audiovisual promogui la difusió de continguts catalans i en català en els serveis de vídeo sota demanda i en la televisió de pagament
- La MNRA, plataforma que aplega 26 autoritats audiovisuals de 22 països de la conca mediterrània, celebra la 20a sessió plenària a Barcelona
El president del Consell de l’Audiovisual de Catalunya (CAC), Roger Loppacher, ha estat elegit avui, 22 de novembre, president de la Xarxa d’autoritats de regulació mediterrànies (Mediterranean Network of Regulatory Authorities, MNRA, en anglès, i Réseau des instances de régulation méditerranéennes, RIRM, en francès).
Aquesta elecció implica que durant un any Loppacher serà president de la MNRA, plataforma que aplega 26 autoritats audiovisuals de 22 països de la conca mediterrània. L’elecció s’ha dut a terme en la 20a sessió plenària de la plataforma, que entre avui i demà se celebra a Barcelona sota l’organització del CAC.
En la reunió de Barcelona hi participen 70 delegats de consells audiovisuals de la MNRA, així com el president de l’European Regulators Group for Audiovisual Media Services (ERGA), Luboš Kukliš, i la presidenta de la Plataforma de Reguladores del Sector Audiovisual de Iberoamérica (PRAI), María Lizarraga. També hi participen el Head of Strategy & Media Intelligence de la European Broadcasting Union (EBU), Roberto Suárez, i el Head of Sector Audiovisual Media Services de la Comissió Europea, Marcel Boulogne.
L’ERGA és un organisme de la Comissió Europea que l’assessora sobre la implementació de la Directiva europea de serveis de comunicació audiovisual. La PRAI és una plataforma de reguladors audiovisuals d’Amèrica del Sud, d’Amèrica Central i de la península Ibèrica. El setembre passat el CAC va ser elegit vicepresident de la PRAI.
Aquesta nit se celebrarà un sopar de gala per donar la benvinguda als participants del congrés, acte que comptarà amb la presència del president del Parlament, Roger Torrent, i del Comissionat de la Presidència per al Desplegament de l’Autogovern, Pau Villòria.
Loppacher ha recordat que el compromís del CAC amb la MNRA ve de lluny, ja que el regulador català va ser un dels fundadors de la plataforma l’any 1997. “Es tracta d’un compromís que neix de la forta vocació mediterrània del nostre país, i de la seva capital, Barcelona. Un país de tradició i modernitat, com deia Gaudí, que disposa d’una llengua pròpia, i que compta amb una llarga i sòlida tradició cultural. Però, sobretot, un país que mira endavant, amb un fort sentiment europeista i mediterrani, i amb una clara voluntat de participar en la construcció d’un espai mediterrani fort, unit i divers”, ha dit.
El president del CAC ha afegit: “Una terra, doncs, oberta a la mediterrània. Aquest mar que no ens separa, sinó que ens uneix. I que avui, més que mai, davant tot allò que esta succeint a les seves aigües i que ens entristeix profundament, necessita de més ponts que mai. Ponts socials, polítics, humanitaris i culturals”.
En relació amb l’àmbit audiovisual, el president del CAC s’ha referit als canvis en els hàbits de consum i, en concret, a “la irrupció dels grans players globals, les noves formes de consum audiovisual, el paper dels mitjans públics, la viabilitat dels mitjans, els continguts de risc en els nous serveis, les fake news, els algoritmes, els filter bubbles, el discurs de l’odi, la representació de la diversitat i la igualtat de gènere”.
Loppacher ha destacat la importància de les autoritats reguladores de l’audiovisual, ja que, segons ha dit, “aporten qualitat democràtica a les nostres societats”. “Per això, doncs, crec que hem de reivindicar el paper de la MNRA com a plataforma on intercanviar experiències i bones pràctiques entre els reguladors”, ha afegit.
Directiva de serveis de comunicació audiovisual
En la sessió d’avui s’ha analitzat la Directiva europea de serveis de comunicació audiovisual, aprovada per la Unió Europea el 6 de novembre i que està pendent de ser transposada a l’ordenament jurídic dels estats membres.
En la taula rodona sobre la Directiva, el president del CAC ha explicat que el text té com a objectiu aconseguir un equilibri entre les normes que s’apliquen a les empreses de radiodifusió tradicional i els nous actors que proveeixen vídeos a la carta, i les plataformes de distribució de vídeos, com ara YouTube, Vimeo o Dailymotion. En relació amb les xarxes socials que inclouen continguts audiovisuals, Loppacher ha dit que els serà d’aplicació la Directiva en la mesura que l’oferta de programes i vídeos generats per les persones usuàries constitueixin una funcionalitat essencial dels serveis esmentats.
Loppacher ha explicat que el CAC, ja des del 2015, realitza actuacions en l’àmbit d’internet pel que fa a la presència de continguts de risc, especialment en relació amb els menors d’edat. En concret, el CAC ha elaborat fins ara 11 informes de continguts a internet, sobre temàtiques com ara la pornografia infantil, l’anorèxia, la incitació al suïcidi, l’homofòbia i les fake news. La resposta de les empreses proveïdores ha estat la retirada de 64 continguts perjudicials.
“Cal subratllar que la majoria de les plataformes disposen de sistemes per tal que les persones usuàries denunciïn els continguts que considerin inadequats, però cal destacar, tanmateix, la falta de transparència amb la qual aquestes empreses adopten les seves decisions sobre la retirada d’un contingut determinat o no”, ha dit Loppacher.
“Per tot això, valorem molt positivament l’aposta que fa la Comissió Europea per la coregulació en l’àmbit de les plataformes d’intercanvi de vídeos. Considerem que per fer complir les mesures establertes mitjançant la coregulació és fonamental que les autoritats independents de regulació juguin un paper capital i siguin les veritables garants d’una aplicació efectiva d’aquestes mesures”, ha afegit.
Com a segon punt sobre la Directiva, Loppacher s’ha referit a l’obligació que tenen els serveis sota demanda, com ara Netflix, de reservar un mínim del 30% del catàleg a obra europea i de garantir-ne la preeminència adequada. “En aquest punt –ha dit als delegats de la MNRA–, cal apel·lar a la seva complicitat, atesa la seva sensibilitat envers la diversitat cultural i lingüística, i recordar que Catalunya disposa d’una llengua pròpia, que compta amb 10 milions de parlants en el seu domini lingüístic i, per tant, cal preveure mesures que promoguin la difusió de continguts catalans i en català en el servei sota demanda i en la televisió de pagament”.
En la reunió de la MNRA, que continua avui per la tarda i demà al matí, també s’analitzaran els programes d’alfabetització audiovisual i la protecció de les persones usuàries dels mitjans davant fenòmens com ara les fake news.
Així mateix, els congressistes analitzaran el tractament de la violència masclista en els mitjans, així com la igualtat entre gèneres i la presència de la dona en l’esport. Un altre tema d’estudi serà el tractament mediàtic dels immigrants i de la crisi de refugiats.
En la sessió de demà divendres s’analitzarà el futur del servei públic en la radiodifusió. Per part del CAC hi intervindran en les taules rodones el president, el vicepresident, Salvador Alsius, i la consellera Carme Figueras.

