El CAC celebra l’aprovació de la Directiva europea de serveis de comunicació audiovisual

  • La norma incorpora els nous serveis audiovisuals per internet i suposa un increment de la protecció contra els continguts perjudicials i el discurs de l’odi, especialment per als menors, així com una previsió d’un mínim del 30% de producció europea en els catàlegs de vídeo sota demanda i la necessitat que sigui preeminent
     
  • El president del CAC assenyala que urgeix una nova llei audiovisual per adaptar al més aviat possible la normativa a la nova realitat digital
     

El Consell de l’Audiovisual de Catalunya (CAC) celebra l’aprovació, avui 6 de novembre, de la revisió de la Directiva europea de serveis de comunicació audiovisual per part del Consell Europeu. Aquesta decisió és el punt final del procés legislatiu de revisió de la directiva. Els països membres hauran de transposar-la als seus ordenaments jurídics respectius.

El president del Consell de l’Audiovisual de Catalunya (CAC), Roger Loppacher, ha demanat una nova llei audiovisual per tal d’adaptar-la al nou entorn digital.

D’aquesta manera, segons el president del CAC, Catalunya, com ja va fer amb l’aprovació de la Llei de l’any 2005, continuaria sent pionera en l’adaptació de la normativa audiovisual a la nova realitat del sector i en la defensa dels drets de les persones usuàries, i molt especialment dels menors, en aquest nou entorn digital. 

La nova legislació comunitària sobre mitjans audiovisuals s’aplicarà a ràdios i televisions, així com a la televisió sota demanda i a les plataformes d’intercanvi de vídeos, com ara Netflix, YouTube o Facebook, i a les plataformes d’intercanvi de vídeos en streaming.

Les normes adoptades suposaran un augment de la protecció dels menors per fer front a la violència, a l’odi, al terrorisme i a la publicitat perjudicial. En concret, les plataformes d’intercanvi de vídeo seran, a partir d’ara, responsables de reaccionar de manera ràpida quan un contingut de risc sigui denunciat com a perjudicial.

La nova legislació no inclou cap sistema de filtratge previ dels continguts que es pugen a la xarxa, però, en canvi, les empreses hauran de crear un sistema transparent i fàcil d’usar que permeti a les persones usuàries denunciar els continguts de risc.

La nova Directiva inclou també una revisió dels límits publicitaris. Amb la nova norma, la publicitat podrà arribar fins a un màxim del 20% de la difusió en el període entre les 6 i les 18 hores, de manera que les empreses podran tenir flexibilitat per ajustar la publicitat.

Finalment, i amb vista a donar suport a la diversitat cultural del sector audiovisual europeu, la norma aprovada avui estableix que el 30% del catàleg de les plataformes de vídeo sota demanda haurà de ser de producció europea i haurà de comptar amb preeminència.

La legislació també inclou mesures relacionades amb l’accessibilitat, la integritat del senyal dels radiodifusors, l’enfortiment de les autoritats reguladores i l’impuls de la competència.