El CAC denuncia davant la Fiscalia 15 continguts d’internet que inciten a la mort per suïcidi

ds
Cecilia Borràs i Roger Loppacher.
  • Els continguts denunciats tenen títols com ara Manual del suicida, 13 formas de suicidarse o Respuestas: ¿Algunas pastillas para morir sin dolor?

  • Mitjançant aquests continguts, es proposa la creació de “grups suïcides” privats a les xarxes socials i als programes de missatgeria instantània.

  • El president del CAC alerta que a internet cada cop es troben més continguts perjudicials per als menors i que prioritza la seva actuació en aquest àmbit

El Consell de l’Audiovisual de Catalunya (CAC) ha enviat un escrit a la Fiscalia de Catalunya en què denuncia 15 continguts d’internet que inciten a la mort per suïcidi i, per tant, són susceptibles d’un delicte que tipifiquen els articles 143.1 i 147 del Codi penal. Els continguts denunciats tenen títols com ara Manual del suicida, 13 formas de suicidarse o Respuestas: ¿Algunas pastillas para morir sin dolor?

En concret, es tracta de sis vídeos a YouTube, quatre blogs, dos webs, dos fòrums i un compte de Twitter. Els vídeos denunciats registren un total de 4,2 milions de visualitzacions, mentre que el compte de Twitter té 16.700 seguidors. El CAC s’ha adreçat també als proveïdors d’internet i els ha demanat que els retiri de forma immediata.

Segons dades de l’OMS, cada 40 segons, una persona es lleva la vida al món. A Catalunya, l’any 2015 van morir 495 persones per suïcidi.

El CAC ha dut a terme aquesta actuació arran de l’elaboració de l’Informe sobre la presència a internet de continguts de risc en relació amb la mort per suïcidi, que ha estat presentat avui, 8 de maig, en una roda de premsa que ha tingut lloc al Col·legi de Periodistes de Catalunya i que ha comptat amb la presència del president del CAC, Roger Loppacher, i amb la de la presidenta de l’associació Després del Suïcidi-Associació de Supervivents, Cecilia Borràs.

L’anàlisi que ha fet el CAC mostra com a partir d’un discurs complaent envers la mort per suïcidi, aquests 15 continguts encoratgen i exhorten directament altres persones a suïcidar-se i els recomanen diversos mètodes. Així mateix, s’hi observa la proposta de crear “grups suïcides” o bé s’insta a formar part d’un suïcidi doble o col·lectiu.

Unes converses que sembla que tindrien continuïtat en l’àmbit privat de les xarxes socials o en programes de missatgeria instantània, ja que directament anuncien la creació de grups privats per concretar les accions. En un dels casos, per exemple, es comptabilitzen fins a 111 respostes, i la majoria de les quals proporciona un número de telèfon per tal d’incorporar-se a un grup de WhatsApp privat.

El president del CAC ha destacat la notable presència de continguts il·lícits i perjudicials a internet i a les xarxes socials i ha assenyalat la necessitat “d’alertar i conscienciar les famílies sobre la presència d’aquests continguts”.

D’aquesta manera, Loppacher ha apostat per “identificar aquests continguts, combatre’ls amb tots els instruments legals que tenim al nostre abast, reclamar que la normativa s’adapti al nou escenari i oferir eines i recursos a les famílies i als menors mateixos per tal que també hi puguin fer front des de la informació i la lectura crítica”.

També ha reclamat que els proveïdors de serveis, les plataformes d’intercanvi de vídeos i les xarxes socials disposin de mecanismes de protecció eficaços per evitar aquests continguts i que quan es realitzin cerques de paraules clau de risc, ofereixin informació d’ajuda.

Així mateix, ha alertat que molts d’aquests continguts estan passant cada vegada més a les pàgines tancades i privades de les plataformes d’internet i de les xarxes, com s’ha donat en el cas de la balena blava, que ha comportat l’ingrés hospitalari d’una persona menor d’edat.

Per la seva banda, Borràs ha valorat que l’informe del CAC és una iniciativa per prevenir la mort per suïcidi mitjançant internet, les seves xarxes i les diferents plataformes. “L’informe alerta d’una realitat ignorada i ajuda a la sensibilització i conscienciació sobre la incitació a les autolesions i a la mort per suïcidi. Per a les persones en un estat de vulnerabilitat, ja sigui per l’edat, principalment l’adolescència, o per certes circumstàncies vitals, internet esdevé una font d’informació amb un efecte molt negatiu i de risc vital”, ha explicat.

Així mateix, ha destacat que l’informe planteja reflexionar en relació amb els senyals als quals cal parar atenció per prevenir la mort per suïcidi i amb el paper de les famílies en la protecció dels menors davant el mon digital.

Continguts complaents amb la mort per suïcidi i susceptibles d’afavorir un efecte imitatiu

Una cerca del mot suicidio al cercador de Google retorna prop de 19 milions de resultats, mentre que al de YouTube n’obté un total de 890.000. L’anàlisi dels 50 primers mostra que a YouTube el 58% correspon a continguts que poden ser considerats de risc i a Google representen el 10%.

D’aquesta manera, a banda dels 15 continguts que insten a la mort pel suïcidi, l’informe del CAC detecta altres 15 continguts que presenten un missatge complaent envers la mort per suïcidi o són susceptibles d’afavorir un efecte imitatiu de l’acte suïcida. Són accessibles sense cap mena de registre previ ni de verificació de la majoria d’edat de la persona usuària.

Aquests 30 continguts difonen de manera reiterada fantasies suïcides que s’associen amb valors positius o romàntics com la pau, el descans, la valentia o la felicitat. Sovint s’hi mostren, a més, imatges explícites i reals de persones mortes per suïcidi, algunes d’elles, menors d’edat.

Així mateix, en molts dels continguts s’hi detallen els sistemes considerats ràpids i indolors, es faciliten referències de medicaments concrets i es donen pautes i consells per dur a terme el suïcidi de forma eficaç.

En l’informe, el CAC alerta també que les rutines de navegació pròpies d’internet (fragmentada i amb accessos múltiples) fan que aquests elements, mitjançant els suggeriments dels cercadors mateixos, es juxtaposin per construir un discurs que, per a les persones i els col·lectius vulnerables, esdevé de risc.

Cal recordar que el CAC, conjuntament amb el Departament de Salut i l’associació Després del Suïcidi-Associació de Supervivents, van elaborar les Recomanacions sobre el tractament informatiu de la mort per suïcidi.

Quatre informes del CAC

El CAC, que el 2015 va iniciar les actuacions en l’àmbit d’internet, ha elaborat fins ara quatre informes. El resultat ha estat la retirada, per part de YouTube, dels cinc vídeos denunciats en l’informe sobre violència masclista, així com la supressió de tres blogs per part de Google i d’Hispavista. El Consell també va demanar a YouTube el mes de febrer passat la retirada de les còpies d’un vídeo on apareixia un captaire rebent unes galetes amb pasta de dents. L’actuació del CAC va provocar la retirada de quatre còpies del vídeo.

En paral·lel, el CAC ha elaborat una sèrie d’eines per ajudar a combatre els continguts de risc. Aquestes eines, en format de consells per a les famílies, filtres o vídeos didàctics, es troben disponibles al lloc web de l’organisme.

Anàlisi de la presència a internet de continguts de risc en relació amb la mort per suïcidi
(en la difusió pública de l’informe s’han eliminat les URL dels continguts en qüestió).

 

ds
Cecilia Borràs i Roger Loppacher.