El Consell de l’Audiovisual de Catalunya (CAC), com a coordinador del grup de treball en educació mediàtica de la Plataforma de Reguladors del Sector Audiovisual d’Iberoamèrica (PRAI), ha organitzat, de manera conjunta amb l’oficina de la UNESCO Montevideo, el primer curs de capacitació per al personal dels reguladors membres de la PRAI en matèria de polítiques publiques en educació mediàtica. El curs ha comptat amb el suport acadèmic de la Universitat Lusòfona de Portugal.
Durant les vuit setmanes de formació intensiva, les persones representants dels organismes reguladors han treballat en el disseny de polítiques públiques i projectes que contribueixin a enfortir el pensament crític, combatre la desinformació i promoure un entorn digital segur. El resultat ha estat un conjunt d’iniciatives diverses que reflecteixen la riquesa d’enfocaments i prioritats a la regió iberoamericana. Aquestes són les següents:
- "Parlem del mòbil sense el mòbil" i "projecte ALERTIA" del CAC
- “Totes les veus compten”, impulsat pel Consell de Regulació, Desenvolupament i Promoció de la Informació i Comunicació (CCE) d’Equador
- "Plataforma CNMCMedia", de la CNMC
- “Level Up: juega con sentido”, del CAA
- Projecte per desenvolupar un diagnòstic nacional de competències en AMI i " Repositorio Nacional de Alfabetización Mediática y Digital", de la CRC de Colòmbia
- "Política pública de alfabetización mediática e informacional para la ciudad de Quito", "Guía de AMI dirigida a docentes de educación bàsica", “Manual para estudiantes de clubes de periodismo” i “Superando las brechas tecnológicas”, del CCE
- "Proyecto de Ley de Contenidos Digitales", de l'ENACOM d'Argentina
- “Generaciones Rompe-Burbujas”, de l'ERC de Portugal
“Detectives de la Información”, del CNTV de Xile
La presentació d’aquests projectes reflecteix el compromís creixent dels reguladors iberoamericans per impulsar polítiques i iniciatives que enforteixin l’alfabetització mediàtica en un context marcat per la desinformació, la intel·ligència artificial i la transformació de l’ecosistema informatiu. La diversitat de propostes –que abasten des d’eines tecnològiques i marcs reguladors fins a programes educatius, repositoris de recursos i projectes comunitaris– demostra que l’alfabetització mediàtica ha esdevingut un pilar central a l’hora d’enfortir la resiliència ciutadana davant els desafiaments dels entorns digitals, per tal de contribuir a protegir la integritat de la informació i el dret.
Com a conclusió de la formació, les persones participants han acordar donar visibilitat i promoure la implementació d’aquests projectes, així com establir trobades puntuals de la comunitat d’educació mediàtica sorgida de la participació al curs, i consolidar així una agenda regional de cooperació en aquesta matèria.
Els materials del Curs internacional d’educació mediàtica per a reguladors iberoamericans es troben disponibles en aquest enllaç.