El CAC premia un treball de recerca sobre les claus de l’èxit dels remakes de sèries

Foto 1
Isadora García (a l'esquerra), Salvador Alsius i Roger Loppacher. (Foto 1)

  • Segons l’autora, Isadora García Avis, un exemple d’adaptació exitosa va ser la de la sèrie britànica The Office, que en el remake per als Estats Units va passar de la futilitat de la vida en una oficina a la visió optimista pròpia dels americans
     
  • El president del CAC, Roger Loppacher, reitera l’exigència de producció d’obra audiovisual europea i catalana, i de prominència d’aquest tipus d’obra, d’acord amb el que preveu la nova Directiva europea
     
  • El Consell també ha premiat un treball que analitza els serveis d’accessibilitat a les televisions i proposa diverses iniciatives per millorar-los

El Consell de l’Audiovisual de Catalunya (CAC) ha atorgat el primer premi dels XXX Premis CAC a la investigació sobre comunicació audiovisual a Isadora García Avis pel treball “La adaptación de formatos en televisión: los remakes transculturales de series de ficción. Los casos de Life on Mars y The Office”.

El premi el va lliurar ahir, 10 d’abril, el president del CAC, Roger Loppacher, en un acte que va tenir lloc a l’Institut d’Estudis Catalans, en el marc de la X Jornada de Recerca de la Societat Catalana de Comunicació. En l’acte hi va participar també el vicepresident del CAC, Salvador Alsius, responsable de la Comissió de Recerca del Consell i president del jurat.

Loppacher ha remarcat la importància de la recerca en l’àmbit audiovisual per disposar de coneixement estratègic sobre el sector de la comunicació.

El treball premiat analitza els mecanismes creatius que permeten a les productores adaptar una sèrie de ficció d’una cultura a una altra. Segons García, la clau per poder fer un remake i que continuï tenint èxit està en aconseguir un equilibri entre la cohesió del relat, d’una banda, i l’adaptació al context local, de l’altra. En concret, cal reajustar els factors textuals que s’han vist transformats en el trànsit intercultural, amb la finalitat de construir un nou relat que sigui coherent i unitari en si mateix.

García ha estudiat dos casos concrets d’adaptació entre cultures, un de fallit i un d’exitós: en primer lloc, la sèrie Life on Mars, que va ser creada originalment al Regne Unit i que va ser adaptada per al públic espanyol amb la sèrie La chica de ayer. El segon exemple analitzat és la sèrie, també britànica, The Office, que va ser adaptada per al públic dels Estats Units.

L’autora destaca que l’adaptació de Life on Mars no va tenir prou èxit a Espanya perquè, malgrat els encerts narratius del remake, es van combinar fragments literals de la sèrie britànica amb pedaços del context espanyol, però sense aconseguir una història orgànica i veritablement local.

En canvi, el remake americà de The Office va ser un èxit perquè els guionistes van desmuntar completament la sèrie original i la van tornar a muntar, però amb les peculiaritats dels Estats Units. Així, per exemple, es va passar de la futilitat existencial de la vida en una oficina a una visió optimista sobre la capacitat de descobrir aspectes positius, fins i tot en els llocs més avorrits.

El treball, premiat amb 5.000 euros, és la tesi doctoral de García Avis, de la Universidad de Navarra.

El president del CAC ha dit: “En aquest cas, el treball és particularment útil, ja que conté les claus per a un fenomen actual com és la necessitat de continguts propis per a públic local”.

Loppacher ha subratllat que la Directiva de serveis de comunicació audiovisual, aprovada el 6 de novembre passat i pendent de transposició, preveu que el 30% del catàleg de les plataformes de vídeo sota demanda hagi de ser de producció europea i compti amb preeminència.

Segon premi

Així mateix, s’ha lliurat un segon premi, dotat amb 2.000 euros, a Sara Rovira Esteva i a Irene Tor Carroggio pel treball “Serveis d’accessibilitat sensorial a les televisions catalanes: situació actual, necessitats i propostes de futur”.

El treball analitza els serveis d’accessibilitat de les televisions que emeten en català: la tipologia, l’ús d’aplicacions per accedir-hi i el grau de satisfacció de les persones usuàries d’aquests serveis.

El treball identifica algunes de la mancances que presenten aquestes televisions i proposa un conjunt de mesures per millorar l’accessibilitat als mitjans, d’entre les quals destaquen estandarditzar els símbols dels serveis d’accessibilitat i incorporar-los a tots els serveis de televisió a la carta; agrupar els continguts per tipologia de servei d’accessibilitat per poder fer cerques d’acord amb aquest criteri; revisar el format de subtitulació per tal que no se solapin amb el fons de la imatge; explorar noves vies de treball, apostant per solucions automàtiques i per un increment de la col·laboració entre les diferents televisions per tal de compartir costos; i fomentar la incorporació a les televisions de treballadors amb diversitat funcional, fet que contribuiria a augmentar la conscienciació i la visibilitat d’aquest col·lectiu.


Foto 2
Sara Rovira (a l'esquerra), Salvador Alsius i Roger Loppacher. (Foto 2)

Foto 3
Salvador Alsius (a l'esquerra), Sara Rovira, Isadora García​​​ i Roger Loppacher. (Foto 3)