El PP es manté des del 2025 com a partit amb més presència als informatius de TV3, La2Cat i RAC1
- En canvi, el rànquing d’entrevistes està liderat per ERC, Junts i el PSC, segons un informe del CAC sobre el primer semestre del 2026
- La presència de les dones polítiques en aquest període experimenta un repunt tímid fins a una mitjana del 37%, lluny encara del màxim històric, que està al voltant del 40%
- El conseller del CAC Enric Casas assenyala que la forta presència de l’activitat dels diferents governs als informatius afavoreix la visibilitat del PP com a principal partit de l’oposició a l’Estat
El Partit Popular (PP) es va mantenir com a partit amb més presència, pel que fa al temps de paraula, en els informatius diaris de TV3, La2Cat i RAC1 en el primer semestre del 2026, lideratge que manté des de l’any 2025, segons l’informe sobre pluralisme polític del Consell de l’Audiovisual de Catalunya (CAC) corresponent al període esmentat.
La segona conclusió més destacada de l’informe del CAC és que la presència de les dones polítiques va experimentar un repunt petit en els quatre mitjans audiovisuals principals (TV3, La2Cat, Catalunya Ràdio i RAC1) i es va situar al voltant del 37%. La xifra suposa una recuperació tímida en relació amb els anys 2021 i 2022, en què es van registrar els màxims històrics, amb pics que en alguns casos van superar el 42%.
El conseller del CAC responsable de l’àmbit de pluralisme, Enric Casas, ha dit: “La forta presència de l’activitat dels diferents governs als informatius afavoreix la visibilitat del PP com a principal partit de l’oposició a l’Estat. Aquest protagonisme, però, es veu equilibrat en els espais d’entrevistes, on ERC i Junts guanyen una presència més destacada”.
L’informe El pluralisme polític en els continguts informatius i d’actualitat dels serveis de comunicació audiovisual lineals. Gener-juny del 2026 va ser aprovat pel Ple del Consell celebrat el 29 de juliol. L’estudi analitza el pluralisme polític en els cinc mitjans següents: TV3, La2Cat, betevé, Catalunya Ràdio i RAC1. L’informe, referit al primer semestre del 2026, recull les dades històriques des del 2021. En el cas de La2Cat, canal de RTVE que va iniciar les emissions el 13 d’octubre de 2025, les comparacions amb semestres anteriors s’han fet en relació amb l’antic canal TVE Catalunya.
L’estudi, com és habitual, també inclou una relació nominal de les persones que van participar en tertúlies d’actualitat política en el semestre esmentat i llur freqüència d’aparició.
Distribució del temps entre els partits en els informatius
Pel que fa a la distribució del temps de paraula en els informatius diaris entre els diferents partits, TV3 va donar la màxima presència, com s’ha dit, a l’agrupació del PP i el PP de Catalunya, amb el 10,9% del total durant el primer semestre del 2026. En segona, tercera i quarta posició s’hi van situar ERC, Junts i l’agrupació del PSC i el PSOE, respectivament. Els quatre partits van estar en un rang de 4,3 punts percentuals entre el primer i l’últim.
En el cas de La2Cat, l’agrupació del PPC i el PP també va quedar primera, amb el mateix resultat (10,9%), seguida, per aquest ordre, de Sumar, Junts i ERC, en un rang de només 2,6 punts percentuals.
Catalunya Ràdio també va atorgar als dirigents del PP el màxim temps de paraula, amb el 7,9% del total. En les tres altres posicions va situar, per aquest ordre, Junts, ERC i el PSC-PSOE, en un rang de 3,2 punts percentuals entre el primer i el quart.
RAC1, en la mateixa línia, va assignar a l’agrupació del PPC i el PP el 10,2% del temps de paraula total. Els següents partits del rànquing van ser ERC, Junts i l’agrupació del PSC i el PSOE. La forquilla va ser de 5,2 punts percentuals.
Així doncs, i des d’una perspectiva històrica, l’agrupació del PPC i el PP es manté com el partit amb més temps de paraula des del primer semestre del 2025 a TV3, La2Cat i RAC1, i des del segon semestre del mateix any en el cas de Catalunya Ràdio.
En el cas de la televisió local betevé, les dades indiquen que el partit amb més temps de paraula va ser Junts, amb el 5,7% de total, seguit de Catalunya en Comú, ERC i el PPC. Tots quatre es van situar en una forquilla de 3,1 punts percentuals.
Distribució de les entrevistes entre els partits
Capítol a part són les entrevistes als partits, on la distribució depèn de les decisions dels serveis informatius de cada mitjà, més que no pas de l’actualitat informativa diària. En concret, ERC va ser el partit que va acumular el màxim nombre d’intervencions a TV3 i a RAC1. A La2Cat, Junts i ERC van ser els primers, amb el mateix nombre d’intervius, mentre que a Catalunya Ràdio, ERC i PSC també van empatar en la primera posició.
Distribució del temps entre governs i partits
La tercera variable de l’informe es refereix a la distribució del temps de paraula entre el conjunt de governs, per una banda, i el conjunt de partits, per l’altra. En els cinc mitjans analitzats els resultats van anar en la mateixa direcció: tots van donar més temps al conjunt dels governs que al conjunt dels partits, circumstància que és habitual en els anys no electorals.
Així, amb les dades del primer semestre del 2026, TV3 va donar el 57,1% del temps de paraula dels informatius al conjunt dels governs i el 42,9% restant, a l’agrupació de tots els partits. Els dos executius principals van ser, com és freqüent, el Govern de Catalunya i el Govern de l’Estat, per aquest ordre.
La resta de mitjans audiovisuals d’àmbit català (La2Cat, Catalunya Ràdio i RAC1) en van fer una distribució similar, al voltant del 50%-60% per als governs. Pel que fa a la televisió local betevé, el conjunt de governs van ocupar el 79,9%, principalment amb notícies sobre el govern municipal. Es tracta de la xifra més elevada des de l’any 2021.
Presència de les dones polítiques
L’informe detecta també un repunt tímid de la presència de les dones polítiques durant el primer semestre del 2026 en els mitjans generalistes principals (TV3, La2Cat, Catalunya Ràdio i RAC1). La mitjana es va situar al voltant del 37%. En canvi, betevé va assignar a les dones polítiques el 33,6% del total, la xifra més baixa des del 2021.
Si se’n compara l’evolució en els darrers anys, es pot comprovar un retrocés de la presència de la dona política, que va experimentar un pic entre els anys 2021 i 2022 (com a mínim, en algun dels dos anys). En concret, durant aquest període biennal els cinc mitjans analitzats van estar al voltant del 40%.
La reducció de la presència de les dones polítiques en els informatius va quedar compensada, en tots cinc mitjans, amb els programes de tertúlies, on la presència femenina pot mostrar uns valors més igualitaris. Val a dir que la proporció d’homes i dones en els programes d’opinió és una decisió de la direcció dels espais i que no depèn estrictament de l’actualitat informativa. També, que des de fa uns anys presenta uns valors que voregen la paritat.
En concret, la presència de les dones polítiques a les tertúlies va oscil·lar entre el 48,9% (betevé) i el 37,9% (La2Cat).
Pel que fa a la metodologia, cal advertir que tots els valors de l’informe actual es refereixen a dones polítiques o representants d’institucions, mentre que en les tertúlies es computen les dones en general.